tisdag 24 januari 2023

Tisdagstrion: Böcker som utspelar sig i olika århundraden(ett århundrade i varje bok)


Då är det dags för tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Denna veckan skall handlingen i böckerna utspela sig i olika århundraden.

1. Börjar med Svekens tid av Leif Selander. Detta är första delen i en serie som handlar om Vikingar. Århundradet är 900 e.Kr.

2. I oxögat av Ida Andersen. Handlingen utspelar sig i Dåvedshult i Ekeberga socken och här är en historia om hur glasbruket Kosta kom till. Århundradet är 1700-talet.

3. Musan av Jessie Burton utspelar sig på 1900-talet. I England 1967 och i Spanien 1936. Här kretsar en hel del av handlingen kring konstverk.



 

16 kommentarer:

  1. Musan har jag funderat på att läsa, tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst en annan av Jessie Burton och funderar på att läsa även Musan.

    SvaraRadera
  3. har inte läst någon i din trio. men Oxögat finns med i min oändliga att - läsa - lista.

    SvaraRadera
  4. Inte hört talas om någon av dem! Fint omslag på Musan.

    SvaraRadera
  5. Vill läsa både I Oxögat och Musan! Tack för att du påminner mig!

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av böckerna, men I oxögat har jag i läslistan. Tror jag. Får kolla.

    SvaraRadera
  7. Helt nya böcker för mig! I oxögat blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst någon men har Musan i bokhyllan.

    SvaraRadera
  9. Har inte läsat någpn av dina men Musan och I oxögat känner jag igen,

    SvaraRadera
  10. Inte läst någon av dessa. Jag stod och fingrade på Musan i någon secondhand-butik i lördags, men det blev aldrig att jag köpte den.

    SvaraRadera
  11. Javisst ja, Leif Selanders böcker, där har vi århundrande med mustiga äventyr.

    SvaraRadera