fredag 11 mars 2016

Bokbloggsjerka 11 - 14 mars


Ja så har vi helg igen och det är åter dags för bokbloggsjerka hos Annika. Denna gången lyder frågan:

Vilken är din favorit när det gäller ljudböcker(bok, uppläsare eller både och)?

Detta är en bokform som jag aldrig fastnat för måste jag säga. Testade några ljudböcker förr i tiden då jag fortfarande arbetade. Det var på kassetternas tid. Kan inte ens komma ihåg någon boktitel från den tiden. Den enda ljudbok jag lyssnat på under de senaste åren är Midvinterblod av Mons Kallentoft
   Detta är ju första delen i en deckarserie. Jag hade fått tag på bok 2 - 4 på second hand och ville börja med att läsa bok 1. Fick dock inte tag i den någonstans då och det enda som fanns tillgängligt på biblioteket var en ljudbok. Så det var endast av den anledningen som jag lyssnade på den. Tyckte väl att den var ganska okej att lyssna på, men jag har lite svårt att lyssna fokuserat hela tiden. Tankarna vill gärna flyga iväg. Så jag känner att det där med ljudböcker kanske inte är något för mig, i nuläget i alla fall.


21 kommentarer:

  1. "Midvinterblot" läste jag på papper, men den var för blodig för mig. Ska du inte ge en annan genre en chans? Nåt leendeframkallande?

    SvaraRadera
  2. Jo det kanske blir någon gång i framtiden.

    SvaraRadera
  3. Nuförtiden fungerar det lite enklare med att föra över digitalt till mobilen eller musikspelaren. Förstår att det måste ha varit jobbigt med kassetter, särskilt vid långa böcker. Från mitt bibliotek kan man "låna hem" en ljudfil som sparas i datorn i trettio dagar. Under tiden får man lyssna hur mycket man vill. Men sedan är det ju någonting alldeles speciellt med att hålla den fysiska boken i händerna.

    SvaraRadera
  4. Jag blir så otroligt lätt uttråkad om jag bara lyssnar på något. Då börjar tankarna vandra iväg direkt :)

    SvaraRadera
  5. Jag har också svårt med koncentrationen så ljudböcker är ingenting för mig.

    SvaraRadera
  6. Tycker ändå att det kan vara rätt skönt att somna till en bok i bland!

    SvaraRadera
  7. Jag skulle nog aldrig fått städat om det inte vore för ljudböcker.

    SvaraRadera
  8. Jag har också svårt att lyssna så fokuserat som krävs.

    SvaraRadera
  9. Jag har också svårt för ljudböcker och speciellt det där med att behålla fokus :)

    SvaraRadera
  10. Jag hittade tillbaka till ljudböcker en period när jag inte alls kunde koncentrera mig på att läsa.

    SvaraRadera
  11. jag läser helst själv. men då och då försöker jag lyssna på en ljudbok för ordningens skull...

    SvaraRadera
  12. Lyssnade på böcker under en tid då jag körde mycket bil i jobbet. nu tänker jag testa på gymmet.

    SvaraRadera
  13. Det är vad jag tror skulle hända mig också. Att tankarna flyger iväg...

    SvaraRadera
  14. Jag lyssnade också på kassetter för länge sedan när jag jobbade med synskadade en period. Det har hänt mycket sen dess både när det gäller teknik och kvaliteten på uppläsarna.

    SvaraRadera
  15. Jag tror det är en vanesak att lyssna på ljudböcker, man kanske ska prova om man ska lyssna på något tristmöte som man måste gå på, lyssna på ljudbok kanske är riktigt bra då :)

    SvaraRadera
  16. Har också problem med fladdrande tankar, men vissa böcker får ett hårdare grepp än andra :)

    SvaraRadera
  17. Det kräver sitt tillfälle! När man gör något som håller händerna sysselsatta men huvudet uttråkat, t.ex. om man måste måla om huset eller när man motionerar, sånt funkar för mig.

    SvaraRadera
  18. Så för mig med, gillar det men så lätt att tankarna far iväg, är nog en vanesak :)

    SvaraRadera
  19. För mig funkar ljudböcker riktigt bra, men många tycks ha svårt för formatet.

    SvaraRadera