lördag 23 februari 2013

Örfilen


Titel: Örfilen
Författare: Christos Tsiolkas
Bokförlag: Leopard
Band: Inbunden
Tryckt: 2012
Antal sidor: 512

Detta är ett recensionsexemplar från Leopard förlag. Tack så mycket!

Precis som titeln säger så handlar denna bok om en liten pojke som får en örfil av en vuxen och hur detta påverkar alla inblandade. Kände mig optimistisk när jag började läsa boken, eftersom jag tycker att detta är ett viktigt ämne och att det är bra när man tar upp sådant även i en roman. Men allteftersom handlingen fortlöpte så tyckte jag själva huvudhandlingen som rörde pojken och örfilen kom i skymundan bland alla dåliga förhållanden, otrohet, sex och droger. Lite synd faktiskt. Men annars skriver författaren med ett väldigt lättsamt språk så boken är på inget sätt tråkig att läsa, detta trots att kapitlen var ganska långa. Tycker också om att man skrivit boken ur olika karaktärers perspektiv. Så trots att jag tycker att huvudhandlingen borde fått lite mer plats så kan jag ändå rekommendera den!!

Baksidestext: En solig eftermiddag vid en grillfest i en förortsvilla ger en av gästerna en trotsig treåring en örfil.
Barnet är inte hans son.
Örfilen delar hela umgängeskretsen i två läger: de som tycker att det är ett grovt övergrepp och de som tycker att incidenten var en bagatell.
När pojkens föräldrar gör rättssak av det fördjupas konflikten. Vänskapen mellan gamla vänner sätts på prov och familjelojalitet ställs mot moral och principer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar