lördag 17 maj 2014

Bokfrågan: Om barndomsfavoriter


Har upptäckt att HelenaUgglan & Boken har något som kallas bokfrågan. Denna gången är frågan.

Vilka var dina favoritböcker när du var barn?

Kan konstatera att jag läste mycket böcker av Elsa Beskow när jag var barn. Böcker som jag minns är bl.a. Tant Brun, tant Grön och tant Gredelin, Tomtebo barnen, Hattstugan, Puttes äventyr i blåbärsskogen och Olles skidfärd.



Astrid Lindgren var naturligtvis en av barndomsfavoriterna och då speciellt Pippi Långstrump och Vi på Saktkråkan.


Böckerna om Pelle Svanslös av Gösta Knutson var också böcker som jag med stor behållning läste som barn.


7 kommentarer:

  1. Hattstugan, tomtebobarnen och Pelle Svanslös var mina favoriter också! Och Ture Sventon :)

    SvaraRadera
  2. Elsa Beskows böcker är verkligen jättefina! Speciellt bilderna i Putte i Blåbärsskogen minns jag.

    SvaraRadera
  3. Åh vilken fin påminnelse på böcker som jag läste och tyckte om som barn.

    SvaraRadera
  4. Sv:
    Ja, absolut! Även om serien kanske är lite som alla andra serier/böcker tycker jag själv att den har något extra! Du förlorar ju i alla fall inget på att prova första boken, Rör mig inte!, för att se om du vill läsa vidare eller inte. :)
    Jag älskar den här serien och tycker att Tahereh Mafis språk är något unikt!

    SvaraRadera
  5. Oj, det finns så många. Tror dock jag har skrivit om detta på bloggen för ett tag sedan :)

    SvaraRadera
  6. Bra böcker! Det är verkligen favoriter från min barndom med! :)

    SvaraRadera
  7. Jag läste mycket som barn. Böckerna om Mumintrollen var storfavoriter.

    SvaraRadera