torsdag 20 november 2014

Tematrio - Dystopier och jordens undergång

Denna veckan så hakar LyranKulturkollos tema om dystopier, apokalyps och jordens undergång. Vi skall Berätta om tre bra dystopier(bred definition, postapokalys går lika)

1. 1984 av George Orwell. En berättelse om striderna mellan Eurasien, Ostasien och Oceanien. Huvudpersonen bor i ett framtida London(Oceanien). Det är fyra myndigheter som styr allt. Invånarna är övervakade och måste ständigt lyssna på propaganda. Det var många år sedan jag läste denna bok, men kommer än idag ihåg hur bra jag tyckte att den var.

2. Bokserien De oheliga, bestående av De vassa tändernas skog, De dödas strand och Den mörka staden av Carrie Ryan. Detta är en postapokalyptisk berättelse som handlar om de människor som blev kvar efter att en virusinfektion gjort största delen av befolkningen till zombies. De tvingas leva bakom staket för att skydda sig mot dessa zombies. Mycket spännande lite nyare serie.

3. Efter floden av P. C. Jersild. Denna bok utspelar sig i ett framtida Sverige efter ett atomkrig. Här är inget sig likt och det är risk för ett slut för människor, djur och växtlighet. Mycket av handlingen utspelar sig i Stockholms skärgård och på en ö som kan vara Gotland. Läste denna när den kom ut på 1980-talet någon gång. Den var riktigt spännande.

 

6 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dessa, men 1984 är jag väldigt sugen på att läsa :)

    SvaraRadera
  2. Efter floden är riktigt obehaglig. Och bra!

    SvaraRadera
  3. Efter floden anses vara bland de 100 bästa klassiker, jag får nog läsa den, finns ju i bokhyllan...

    SvaraRadera
  4. De oheliga är jag sugen på. Ska låna den på biblioteket vid tillfälle. Och 1984 borde jag läsa om, läste när jag gick i skolan men glömt vad jag tyckte.

    SvaraRadera
  5. 1984 har jag med i min trio med, de andra känner jag inte till. Inte så underligt då jag ytterst sällan nläser den här typen av böcker och tyckte den här trissen var svår!

    SvaraRadera
  6. Har faktiskt inte läst någon utav dessa men kul med lite andra tips än de gamla vanliga :D

    SvaraRadera