söndag 16 november 2014

Vassa föremål


Titel: Vassa föremål
Författare: Gillian Flynn
Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Tryckt: 2014
Antal sidor: 278
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsex. Tack!

Gillian Flynn är en författare som jag verkligen fattat tycke för. Har läst hennes böcker Mörka platser och Gone girl och tycker att de är ruggigt bra. Kan nog lugn säga att Flynn just nu är en av mina favoritförfattare inom spänningsgenren. När jag hörde att Modernista även släppt hennes debutroman Vassa föremål så kände jag att jag verkligen ville läsa även denna. Nu är det äntligen gjort och jag måste säga att detta var en otroligt stark debutbok.

Handlingen tilldrar sig på en mindre ort en bit ifrån Chicago. Huvudpersonen är journalisten Camille Preaker. Hon får efter många år återvända till sin hemstad för att bevaka utredningen av mordet på två unga flickor. Detta innebär även ett jobbigt återförenande med hennes dysfunktionella familj. 

Älskar verkligen Flynns språk och hur hon successivt bygger upp spänningen i berättelsen. Är förvånad att hon var så bra på det redan i debutboken. Detta är verkligen en mörk psykologisk berättelse om ett samhälle där alla känner alla och om massor med komplexa och underliga karaktärer. Huvudkaraktären Camille är en intressant person trots sina många problem som bottnar i en trasig barndomstid och en väldigt kontrollerande mor.

Ja, Vassa föremål är liksom Flynns tidigare böcker ingen traditionell kriminalhistoria utan så mycket mer. Här är inte fokus på själva mordutredningen utan på samhället med sina problem och människors mörka sidor. Gillar boken mycket och hoppas verkligen att jag får läsa mer av denna fantastiska författarinna.

Handling: På sin chefs begäran beger sig Chicagojournalisten Camille Preaker till sin hemstad Wind Gap i Missouri, för att rapportera om fallet Natalie Wood, en tioårig flicka som är spårlöst försvunnen. Året innan kidnappades nioåriga Ann Nash under liknande omständigheter och hittades kort därefter mördad.
 Camille har inte satt sin fot i hemstaden på åtta år och bävar inför att återse sin mor Adora. Relationen har alltid varit ansträngd och Camille inser snart att ingenting har förändrats; Adora håller henne på avstånd så som hon alltid gjort, samtidigt som hon verkar närmast besatt av att ta hand om Camilles trettonåriga halvsyster Amma, en bedårande men också manipulativ flicka som på ett märkligt sätt håller hela den lilla staden i sitt grepp.
 Camille börjar intervjua de försvunna flickornas anhöriga, men i takt med att pusselbitarna faller på plats tycks sökandet efter sanningen på ett oroväckande sätt leda henne tillbaka till den egna familjen, till ett sårigt förflutet som nu till slut hunnit ikapp henne.


Betyg: -5 / 5

Läst i spänningsutmaning 2014

6 kommentarer:

  1. Jag har också blivit väldigt förtjust i Flynn! Jag har dock inte läst den här ännu, men kommer absolut att göra det!

    SvaraRadera
  2. Det känns som att jag har massor av olästa Flynn i hyllan, men det är nog bara två. Detta är en av dem :)

    SvaraRadera
  3. Hoppas hon släpper nytt snart, får inte nog av hennes böcker.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker väldigt mycket om Gillian Flynns böcker, hon är speciell. Har läst ovanstående bok när den gavs ut på svenska första gången, som Vass egg. Mycket bra. Min favorit är nog Mörka platser.

    SvaraRadera
  5. Läser om denna överallt! Har läst och gillat de andra två, så det är nog dags för den här snart.

    SvaraRadera