fredag 28 november 2014

Tematrio - Naturskildringar

Denna sista vecka i november vill Lyran att vi skall Berätta om en bok(fakta eller fiktion) som du minns för dess fantastiska naturskildringar!

1. Begravda i himlen av Amanda Padoan & Peter Zuckerman. Detta är en berättelse om den hemska olyckan 2008, då elva personer omkom då de skulle bestiga K2 i Himalaya. Förutom katastrofen så får vi besöka byar högt uppe i Himalaya och följa med över glaciärerna i Pakistan. En otroligt fängslande berättelse i kyla och bland massiva bergstoppar.

2. Kautokeino, en blodig kniv av Lars Pettersson. Det här är en kriminalberättelse som utspelar sig i en avlägsen fjällby i Nordnorge. Här får vi vistas bland samer i ett vindpinat snöigt och kallt landskap. Tycker att de fantastiska miljöbeskrivningarna förhöjer hela storyn.

3. Svarthuset av Peter May. Ytterligare en fiktiv bok som vinner på sina fantastiska naturskildringar. Här utspelas kriminalberättelsen till största delen på Isle of Lewis, en ö i Yttre Hebriderna, en bit utanför Skottlands kust. Ett vindpinat landskap där Atlantens vågor piskar stränderna. Helt fantastiskt bra.



6 kommentarer:

  1. Svarthuset är bra på alla sätt. Kautokeino - en blodig kniv ska jag läsa.

    SvaraRadera
  2. Svarthuset har jag läst. den gillade jag. Kautokeinoboken har jag hemma. har du läst Oliver Trucks bok, Fyrtio dagar utan skugga? den tilldrar sig också i Kautokeino.
    Begravda i himlen kände jag inte till. jag brukar annars läsa bergsbestigningsböcker. tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av dem, men 2 och 3 ligger i min att läsa hög, det lovar gott!

    SvaraRadera
  4. Petterssons bok är jag lite nyfiken på. Kanske är det en bok om blir läst under vintern.

    SvaraRadera
  5. Inga böcker jag läst men är sugen på Svarthuset!

    SvaraRadera
  6. Svarthuset har jag läst och har i helgen även läst ut bok två i den serien! De andra två var okända för mig men de verkar spännande båda två, så tack för tipsen!

    SvaraRadera