torsdag 9 juni 2016

Veckans bokbloggfråga - Vecka 23


Hos barnboksbloggen är det som vanligt en bokbloggsfråga som man kan svara på under veckan. Denna veckan lyder frågan så här:

Läser även dina nära och kära? Är böcker, läsande och bokbloggande ett intresse du delar med andra i din närhet? Ger du ofta bort bokpresenter till jul, födelsedagar och andra firanden?

När det gäller läsande inom familjen, så har bägge mina föräldrar läst en hel del, mamma kanske lite mer än pappa. Pappa har å andra sidan skrivit lite små noveller och en hel del dikter(mamma skriver också men lite mer sparsamt). Idag är det mest mamma som läser eftersom pappas syn gör att han inte klarar det längre. Både jag och min syster läser mycket och har alltid gjort. Min dotter läser en hel del i perioder(just nu har hon småbarn så det blir lite mindre). Däremot har sonen mer problem med läsningen. Han hade dyslexi från början och fick afasi efter en stroke som han fick då han var 22 år. Även de stora barnbarnen(båda tjejer) läser en del i omgångar, minsta barnbarnet är bara 3 1/2 så henne läser vi för än så länge. Man hoppas så klart att även hon blir läsare. Min kära make läser inte böcker speciellt ofta. Han läser mest tidningar, seriealbum och artiklar på nätet. Men allt läsande är bra läsande som jag brukar säga.

Ja som sagt böcker och läsande är något som är ett gemensamt intresse inom familjen. Har även en del vänner och grannar som älskar att läsa, så jag har allt en del personer att prata böcker med och även att ge bort utrensade böcker till, vilket är skönt. Däremot vet jag ingen mer i min bekantskapskrets som bloggar om böcker. 

Att ge bort böcker i present är något som jag gör ibland och speciellt till min kära mor och till barnbarnen. Gillar så klart även att få bokpresenter eller presentkort så man kan köpa på sig böcker som man vill ha.

4 kommentarer:

  1. Härligt med en läsande familj! Min pappa gick bara fem år i skolan, drömde om ett bibliotek men han läste nästan ingenting.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att ha en så stor familj och bekantskapskrets som är läsande! :)

    SvaraRadera
  3. Att ge bort böcker är verkligen roligt :)

    SvaraRadera
  4. Jag har vissa funderingar på om jag skulle våga antasta mina grannar och fråga om de gillar böcker :)

    SvaraRadera