torsdag 28 februari 2019

Stjärnfall


Titel: Stjärnfall
Serie: Stjärntrilogin #2
Författare: Lars Wilderäng
Bokförlag: Massolit Pocket
Format: Pocket
Utgiven: 2016
Antal sidor: 395
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus

Stjärnfall är andra boken i en serie av Lars Wilderäng. Böckerna utspelar sig här i Sverige och i första boken Stjärnklart så slutar all elektronik helt plötsligt fungera och ganska snart befinner sig karaktärerna i en förändrad tillvaro där de får kämpa för att överleva.

Så här står det om handlingen i Stjärnfall:

"Kampen fortsätter, i det nya dystopiska Sverige
 

I den nya världen är elektroniken ett minne blott. Nu får människorna sätta sin tillit till de böcker som finns kvar, och den kunskap som fortfarande hittas hos yrkesmän och kvinnor. Överlevarna från perioden som kallas Nedsläckningen har efter tio år börjat vänja sig.
Carlstens fästning är nu en plats att räkna med, även om missnöjet med Bohusläns allsmäktige landshövding Gustaf Silverbane växer. Folket kräver demokrati, men är de verkligen redo?
Just som livet återgått i en ny vardag hörs något i fjärran. Ljuden rör upp många frågor men utan svar. En sen kväll när Lena Svensson är på väg hem får hon syn på något i skogen. Något som kan vara förklaringen till allt, och som får blodet att isa sig i ådrorna.

Plötsligt står mänskligheten inför ett än större hot. Hela Västsverige måste samla sina styrkor, medan forskningschefen Anna Ljungberg försöker analysera den motståndare de inte vet mycket om"


---

När jag läste första boken i denna serien tyckte jag att det var otroligt intressant att se hur människan klarar en stor omställning, vad som händer med befolkningen efter en katastrof. Boken blev en av mina favoriter år 2017 när jag läste den. När jag påbörjade denna var förväntningarna skyhöga. Vi fick åter träffa flera av karaktärerna från första boken, men nu hade det gått runt tio är sedan katastrofen. Nu upptäcker man snart att alla problem inte är slut.
   Visst var det spänning även i denna bok och visst hände det intressanta och hemska saker, men att denna delen blev mer av en sci-fi, hade jag inte riktigt väntat mig. Men boken dög ändå och jag är jättenyfiken på sista delen som jag även tänkt läsa under året. Ett litet extra plus så klart är att handlingen utspelar sig i Västra Götaland där jag själv bor.


Betyg: 4 / 5


Läst för utmaningarna Hyllvärmare 2019 och 5 författare som jag vill läsa mer av 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar