tisdag 5 februari 2019

Veckans topplista v. 6 - Varmare breddgrader


Eftersom vädret just nu domineras av köld och snö så tycker Johannas Deckarhörna att det passar bra att plocka fram lite böcker som utspelar sig på varmare breddgrader. Hittade ett gäng i bokhyllan och därifrån valde jag dessa:

1. Ännu talar träden av Calixthe Beyala. En bok om Afrikas historia. Utspelar sig i Kamerun
2. Lila Hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie. En familjehistoria som utspelar sig i Nigieria.
3. Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand. En härlig bok som till stor del utspelar sig i Indien.
4. Morgon i Jenin av Susan Abulhawa är en jätteintressant berättelse som utspelar sig i Palestina 
5. Fiskarmännen av Chigozie Obioma. En berättelse om fyra bröder i 1990-talets Nigeria.

 

12 kommentarer:

  1. Har läst tre: Lila hibiscus, Morgon i Jenin och Fiskarmännen. DEn senare är jag lite tveksam till, de två första är riktigt bra. Delhi-storyn såg jag delar av i tv-versionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiskarmännen är den av mina tips som jag tycker minst om. Inte dålig alls men det där lilla extra saknades.

      Radera
  2. Den enda bok jag läst är Bergstrand, men blir nyfiken på flera av de andra.

    SvaraRadera
  3. Morgon i Jenin skulle jag gärna vilja läsa, bra med en påminnelse emellanåt. ;)
    Tack för fina tips i övrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morgon i Jenin var verkligen läsvärd. Har även tänkt läsa Det blå mellan himmel och hav av samma författare.

      Radera
  4. Morgon i Jenin var en riktigt bra bok tyckte jag när jag läste den. Lilla hibiskus och Ännu talar träden vill jag gärna läsa.

    SvaraRadera
  5. Lila hibiskus har jag tänkt läsa jag gillade nämligen En halv gul sol av samma författare.

    SvaraRadera
  6. Lila hibiskus och Fiskarmännen har jag läst. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  7. Ja, Lila hibiskus och Fiskarmännen är jättebra. Morgon i Jenin tror jag ligger här i hyllan. Delhis vackraste händer har jag just konstaterat i en annan blog att jag nog faktiskt borde läsa, trots allt. Och Ännu talar träden är jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. Delhis vackraste händer och Morgon i Jenin har jag läst. Båda var bra tycker jag!

    SvaraRadera