tisdag 5 maj 2020

Tisdagstrion: Rymden & stjärnorna


Nu är det tisdag och en ny tisdagstrio hos Ugglan & Boken. Veckans tema är Rymden & stjärnorna. Fick tänka till en stund innan jag kom på några böcker på detta temat som jag läst, men till slut blev det dessa:

1. Prismagalaxen 1: Silvertrådarna av Ingrid Remvall. Detta är en sci-fi/fantasy för läsnivå ca 9 år och det är första boken i en trilogi. Det handlar om Nova som bor på Jorden och som tillsammans med andra ungdomar åker på ett läger till Prismagalaxen. Där blir det flera spännande och fantasifulla äventyr.

2. Ensam på Mars av Andy Weir. En otroligt intressant berättelse om Mark Watney som efter en misslyckad rymdexpedition blir kvarlämnad på Mars eftersom han tros vara död.

3. Nightflyers av Geroge R. R. Martin. Denna sci-fi skrev författaren redan på 1980-talet och det handlar om ett gäng forskare och deras kapten som ger sig ut på en expedition för att söka efter en mytomspunnen utomjordisk ras.


20 kommentarer:

  1. De två sista har jag läst. Ensam på Mars var riktigt bra. Nightflyers hade jag lite svårare för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Ensam på Mars är jättebra. Dock var inte Weirs andra bok lika bra.

      Radera
  2. Ensam på Mars och Nightflyers borde jag verkligen ta och läsa! Så nyfiken på de böckerna.

    SvaraRadera
  3. De två sista har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av böckerna i din trio, men Emsam på Mars finns i bokhyllan (både maken och brorsan har läst den men jag har inte hunnit ännu). Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Ensam på Mars hade jag ju också med men de andra två har jag inte läst.

    SvaraRadera
  6. Weirs bok är med i min trio också. Tack för tipsen om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte att Ensam på Mars var jättebra, men gillade inte hans andra bok lika mycket.

      Radera
  7. den första är helt okänd för mig. Ensam på Mars har jag sett som film. och vad det gäller nummer tre så känner jag igen författarnamnet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författaren till den tredje boken har skrivit Game of Thrones.

      Radera
  8. Jag har inte läst någon av de tre men ensam på mars har jag sett som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var hyfsad som film också, men så klart var boken bättre.

      Radera
  9. Ensam på Mars dyker upp i flera trios - blir lite nyfiken.

    SvaraRadera
  10. Prismagalaxen kanske kunde vara något för min lilla Astrid :) Ensam på Mars måste jag se till att klämma lite snart.

    SvaraRadera
  11. Nightflyers blir jag riktigt sugen på att läsa!

    SvaraRadera