tisdag 25 maj 2021

Tisdagstrion: Ljus & mörker


Så här på tisdag eftermiddag så tänker jag delta i tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Denna veckans skall vi dela med oss boktips på temat ljus & mörker och vi får tolka det hur vi vill. Här kommer mina:

1. En mörk strimma av ljus av Samar Yazbek. En bok som utspelar sig i Syrien och den handlar om två kvinnor. Väldigt gripande och intressant. Denna bok har både mörk och ljus i titeln.

2. Mörk och helig natt av Michael Connelly. En Harry Bosch-deckare. Gillar dem alltid. Här är det mörk i titeln.

3. Mörk jord av Belinda Bauer. Detta är Bauers lysande debutroman, en oerhört läsvärd spänningsroman och i mina ögon hennes bästa hittills. Här är det också mörk i titeln.

 

20 kommentarer:

  1. Mörk jord har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
  2. Mörk jord är den enda jag har läst i din trio och ja, den är helt klart en av hennes bästa.

    SvaraRadera
  3. Yazbeks var ju klockren. Känner väl igen den. Tror att det kan vara något för mig, får kolla upp. De andra två författarnamnen känner jag ju igen, men har inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yazbeks bok är verkligen intressant.

      Radera
  4. passande trio, har läst något annat av Bauer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bauer skriver bra spänningsböcker.

      Radera
  5. Bauers funderade jag på att ta med, men läste den på engelska, Blacklands, och då blev titeln inte lika träffande :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den svenska titeln passade ju jättebra i alla fall.

      Radera
  6. Mörk Jord har jag läst och sen blev det inte fler får läsa vidare någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst fler av Bauer, men tycker absolut bäst om Mörk jord.

      Radera
  7. Har läst En mörk och helig natt. Den var riktigt bra! Tack för tipsen om de andra två.

    SvaraRadera
  8. En mörk strimma ljus funderade jag på att ta med men valde bort den sen. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  9. Mörk jord är den enda Bauer jag läst, men jag kan gott tänka mig att läsa flera av hennes böcker!

    SvaraRadera
  10. Mörk jord har jag läst. En mörk strimma av ljus blir jag nyfiken på

    SvaraRadera
  11. Tre olästa för mig, den första där kände jag alls inte till. Tack för tipsen!

    SvaraRadera