onsdag 29 december 2021

De 12 bästa böckerna jag läst 2021

Nu har vi kommit till den tiden på året då vi skall välja ut de absolut bästa böckerna vi läst i år. Som alltid så tycker jag att det här är svårt. Först tänkte jag rakt av bara välja de böcker som jag gav en femma när jag läste dem. Men efter att jag funderat en stund så insåg jag att det fanns några böcker som fått en fyra i betyg av mig som är mer minnesvärda för mig än några som fått full pott. Alltså väljer jag de 12 böckerna som fastnat mest i mitt minne och som jag tänkt mycket på efter att jag läst dem. Utan inbördes ordning:

Kai Bruno - Minnenas skuggor
Jeanine Cummins - Amerikansk jord
Lucinda Riley - Den saknade systern
Andy Weir - Uppdrag Hail Mary: Ensam i rymden
Ken Follett - Aftonen och morgonen
Donna Tartt - Den hemliga historien
Lotta Persdotter - Månen är solens syster
Abi Daré - Flickan som fick en röst
Ann-Helén Laestadius - Stöld
Maggie O´Farell - Hamnet
Thomas Mullen - Darktown
Douglas Stuart - Shuggie Bain


Om jag bland dessa ändå måste utse den absolut bästa boken 2021 så blir det absolut Den hemliga historien av Donna Tartt.

 

11 kommentarer:

  1. Det är SÅ roligt att se vad andra listar som årets bästa. Hamnet och Shuggie Bain kommer att vara med på min lista också. Stöld och Amerikansk jord har jag också läst och tyckt mycket om. Flickan som fick en röst hoppas jag hinna med i början av 2022. Kul att du gillade den, det lovar gott. Den hemliga historien läste jag för en herrans massa år sedan, men jag vill minnas att jag gillade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också om att kika på vilka böcker andra har tyckt om.

      Radera
  2. Amerikansk jord hade hamnat på min topp 12 också men jag har tänkt göra en topp 5 så där vet jag inte än. Men det var en bra bok och en fantastiskt läsupplevelse!

    SvaraRadera
  3. Hamnet och Shuggie Bain är riktigt bra! Och Tartts bok! Amerikansk jord vill jag läsa. Kul att se din lista!

    SvaraRadera
  4. intressant läsår, läst två av dessa.

    SvaraRadera
  5. Tack för boktipsen! Det är svårt med topplistor.. Jag brukar också peta upp en hel del "fyror" och peta ner en hel del "femmor". Läsupplevelser kan förändras med tiden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja upplevelsen kan absolut förändras över tid.

      Radera