söndag 7 augusti 2022

En smakbit på söndag - Gangsterns klagan


Nu var det länge sedan jag deltog i En smakebit på söndag hos bloggen Betraktninger, så nu är det verkligen dags igen. I smakbiten skall vi dela med oss en liten bit ur boken vi för närvarande läser.

Just nu läser jag Gansterns klagan av Ray Celestin. Det är tredje delen i serien som började med Yxmannen. Det är historiska kriminalromaner och denna bok utspelar sig 1947 i New York.

Smakbiten lyder så här:

"Gabriel och Havemeyer steg ut i den askgrå gryningen. Havemeyer gick till tunnelbanan, Gabriel satte sig i Cadillacen och körde söderut. Han parkerade ett halvt kvarter från Beatrice bostad på West 14th, på andra sidan gatan.
Det stod fem bilar mellan honom och hennes port. Gabriel granskade dem och såg tre huvuden som hukade sig i en Plymouth. Fick syn på dörrvakten från Copa i en Studebaker längre bort. Bedömde läget. Skottlinjer. Steg ur bilen och gick över gatan där männen i Plymouthen skulle få svårast att träffa honom. När han kom fram till Beatrice port hörde han en röst bakom sig."



8 kommentarer:

  1. Smakbiten låter som en klassisk kioskdeckare :))

    SvaraRadera
  2. Jag har läst den första, och så har jag den fjärde. Hur mycket hänger de ihop? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma två huvudpersoner som utreder fall i alla de tre första böckerna, men de åldras från bok till bok. Har den fjärde kvar och där är det viss endast den kvinnliga karaktären kvar av de två.

      Radera
  3. Haha, vilken lustig bild på omslaget! Låter som en deckare med komiska inslag. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte så mycket komiska inslag. Mycket handlar om världen kring maffian.

      Radera
  4. Yxmannen funderade jag på att läsa när den kom men blev inte så.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Yxmannen har jag på min läsplatta och där har den legat länge nu. Får se när den blir läst.

    SvaraRadera