tisdag 18 april 2023

Tisdagstrion: Resor


Då är det tisdag och hos Ugglan & Boken så är det dags för tisdagstrion. Denna veckan är temat resor. Här är tre böcker som jag kom att tänka på:

Dit vägen bär av Marie Hedegård. Andra boken om den frånskilda kvinnan Ellen. I denna bok ger sig hon och några kvinnor till iväg på en resa till den spanska solkusten.

Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne. I denna klassiker slår Phileas Fogg vad om att han kan resa jorden runt på 80 dagar, så han tar med sig sin betjänt och ger sig iväg.

De sju systrarna av Lucinda RIley. Detta är första boken i en serie om sju adoptivsystrar, och i varje bok ger sig en av systrarna iväg på en resa för att hitta sitt ursprung. Här i första boken så åker Maia iväg till Brasilien.




13 kommentarer:

  1. har faktiskt inte ens läst just denna av Jules Verne. de sju systrarna har jag läst och hört mycket om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade sett Jorden runt på 80 dagar som film innan jag läste boken för några år sedan.

      Radera
  2. Jorden runt på 80 dagar har jag sett som film, borde läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade också sett den som film innan jag läste boken.

      Radera
  3. Jag har läst Jorden runt på 80 dagar när jag var barn, men jag har en underlig känsla av att det inte kan ha varit en bok. Kanske kan det ha varit en veckotidningsroman. Vet faktiskt inte. Men jag minns hur Phileas Fogg sprang för att hinna i tid till klubben där den väntade som han slagit vad med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev bråttom för honom på slutet.

      Radera
  4. Jorden runt på 80 dagar är den enda jag har läst i din trio. Jag har funderingar på att försöka få tag i alla de där Jules Verne som jag läste när jag var yngre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också läsa mer av Verne.

      Radera
  5. Svar
    1. Det var faktiskt den första jag kom att tänka på.

      Radera
  6. Jorden runt på 80 dagar läste jag för mycket länge sedan. De andra två böckerna har jag inte läst.

    SvaraRadera
  7. Har bara läst Jorden runt på 80 dagar. Tack för de andra tipsen!

    SvaraRadera
  8. Jag tror också jag läst Verne som barn. Kan jag ha haft någon slags barnvariant av den? Minnena är tyvärr diffusa.

    SvaraRadera