fredag 14 april 2023

Vindens namn, del 2


Titel: Vindens namn, del 2
Serie: Berättelsen om kungadråparen
Författare: Patrick Rothfuss
Översättare: Ylva Spångberg
Format: Pocket
Bokförlag: Massolit
Utgiven: 2016
Antal sidor: 388
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Nu var det ett bra tag sedan jag läste första delen i Patrick Rothfuss serie Berättelsen om kungadråparen som heter Vindens namn, så det var verkligen dags att läsa del 2.


Bokens första mening: "I början på min andra termin fick jag Kilvins tillåtelse att studera sygaldri."


Så här står det om handlingen: "Jag heter Kvothe. Jag har rövat tillbaka prinsessor från kungar som sover i ättehögar. Jag brände ned staden Trebon. Jag har tillbringat natten med Felurian och kommit därifrån med förståndet och livet i behåll. Jag blev relegerad från universitetet när jag var yngre än de flesta är när de blir insläppta. Vägar som andra fruktar att tala om på dagarna går jag på i månsken. Jag har talat med gudar, älskat kvinnor och skrivit sånger som får trubadurerna att gråta. Ni har kanske hört talas om mig.

Så börjar Kvothe berättelsen om sitt händelserika liv. I Patrick Rothfuss enastående debut får vi lära känna Kvothe som en beryktad magiker, en skicklig tjuv, en mästerlig musiker och ökänd mördare. Men Vindens namn är så mycket mer - för berättelsen avslöjar sanningen bakom legenden.

Vindens namn ges ut i två volymer och är första delen i trilogin Berättelsen om kungadråparen."


Hur var boken:  Detta är fortsättningen på den fantasifulla fantasyserien om Kungadråparen. Tyckte att denna andra bok var riktigt spännande, jag nästan lite bättre än första delen. Jag kom definitivt in i denna fortare och kände att jag gillade språket jättemycket. Nu skall jag absolut inte vänta allt för länge med att läsa nästa del.


Betyg: 4 / 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar