söndag 30 april 2023

En smakbit på söndag - Kungarnas krig


Då är det söndag och sista dagen i april. Hos Betraktninger så skall vi dela med oss en smakbit ur boken vi för närvarande läser.

Min smakbit kommer från Kungarnas krig av George R. R. Martin. Detta är andra delen i hans serie Sagan om is och eld. Smakbiten lyder så här:

"Ser Cortnay Penrose bar ingen rustning. Han red en fuxfärgad hingst och hans banerförare en apelgrå. Ovanför deras huvuden vajade ätten Baratheons kronhjort och Penrose korslagda gåspennor, vita på rödbrun botten. Ser Cortnays spadformade skägg var ochså rödbrunt, men hjässan var helt kal. Om kungens stora, praktfulla följe gjorde intryck på honom, så märkten det i varje fall inte på det väderbitna ansiktet."
 


11 kommentarer:

  1. Den här serien har jag läst, trots att det inte är riktigt min genre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju sett tv-serien, men vill även läsa böckerna.

      Radera
  2. Jag tänker att jag ska läsa de här böckerna, men jag väntar tills alla har kommit 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar verkligen när sista boken kommer.

      Radera
  3. Jag gillade verkligen den här serien!

    SvaraRadera
  4. Jag tar mig tyvärr inte riktigt tid med dessa serier, trots att en del säkert är läsvärda och bra. Oftast är de dessutom omfattande och tar mycket lästid i anspråk. Men kanske skulle jag fastna om jag gav en chansen. Men då hinner jag ju inte med annan läsning...vilket dilemma! Tack för smakbit och trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läser tjockisar som dessa så har jag nuförtiden alltid någon ljudbok igång också.

      Radera
  5. har inte läst något av George R R Martin. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för trevlig smakbit.

    SvaraRadera
  7. Ännu inte läst någon bok av George R. R. Martin. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera