torsdag 27 juli 2017

Hett i hyllan #102


Då höll jag nästan på att missa Hett i hyllan hos Bokföring enligt Monika igen. Här skall vi dela med oss av de där böckerna som stått i våra bokhyllor i all evighet. Här kommer veckans skämsbok:

Veckans bok blir När skönheten kom till Bro av Anna Jansson. Kommer inte ens ihåg om jag köpte den på någon bokrea eller om jag köpte den på Myrorna. Mitt exemplar är inbundet och boken kom ut 2012. Vet att jag köpte den något år efteråt. Kan erkänna att det står några böcker till av Jansson olästa i mina bokhyllor. Borde sätta fart och läsa dem snart.

Handling: 

"Medeltidsveckan pågår i Visby. I Sankt Clemens ruin har ett hemligt teatersällskap intagit scenen nattetid. En dubbelgrav från 1100-talet där en ung kvinna och en äldre man vilar står i centrum. Paret har blivit brutalt mördade, nedhuggna i sömnen. Historien upprepar sig i teaterföreställningen. För att bli invigd måste Malva, sexton år, tillbringa natten i graven och sedan ta sig ut av egen kraft.
Ledare för teatern är Botel, en osteologistuderande som blivit helt besatt av Malvas skönhet och av dubbelgravens gåta. För att avsluta sin D-uppsats måste han lösa mysteriet med vilka de var. Kvinnan ligger på den förnämsta platsen. De är fattigt klädda, men har båda blivit begravda som furstar. Spåren leder till Roskilde och sedan vidare till ett hemligt militärt arkiv på Gotland.
Maria Wern blir uppsökt av Malvas far Mikael, som är orolig. Han berättar att hans hustru Blenda ligger i koma på ett vårdhem sen hon för ett år sedan blivit påkörd av ett rattfyllo. Ingen har sett Malva sen onsdagen då hon hälsade på sin mor på Katarinagården. Botel blir anklagad för att ha med Malvas försvinnande att göra. Den enda han egentligen känner på Gotland är moster Hedvig, men hon har fullt upp med sin politiska karriär. Tre nornor har spunnit trådarna i hans livsväv: mamma Gullan, moster Jullan och Hedvig."



4 kommentarer:

  1. Jag har läst någon bok av Anna Jansson för ett bra tag sedan men kom ganska snart underfund med att de inte var nånting för mig.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst de tio första delarna i den serien och fler blir det inte :)

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig läst något av henne faktiskt, men syrran har flera stycken :)

    SvaraRadera
  4. Jag har läst någon bok av henne som var helt okej. Minns inte vilken och alla ser mer eller mindre likadana ut.

    SvaraRadera