tisdag 4 augusti 2015

Spelaren


Titel: Spelaren
Författare: Harlan Coben
Format: E-bok
Utgiven: 2013
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus

Spelaren av Harlan Coben blev månadens bokval i bokcirkeln på Facebook som jag är med i. Detta är första boken i Cobens serie om sportagenten Myron Bolitar. Det är också min absolut första bekantskap med författaren.

När jag började läsa boken så blev jag först lite tveksam om det skulle vara något för mig för jag tyckte att det kändes som lite för mycket idrottssnack. Men jag vande mig snart vid att det var så emellanåt och jag tyckte att det var en hyfsad story. Boken var spännande, det var bra driv framåt i berättelse, det var massor med turer och ingenting kändes självklart. Jag gissade vilt boken igenom hur det hela hängde ihop och vem som var skyldig och jag gissade absolut inte rätt kan jag säga.

Språket gjorde att boken var väldigt lättläst. Tyckte att helheten var ganska okej. Men att många av männen beskrevs som stora, tuffa och macho, och en del kvinnor framställdes som antingen supersnygga bombnedslag eller slampor störde mig en aning. Tyckte inte heller att man fick lära känna alla karaktärer på djupet. Trots att jag inte tyckte att allt var toppen så är jag ändå nyfiken på att läsa någon ytterligare bok i den här serien.

Handling: När den unga Kathy Culver spårlöst försvinner från universitetsområdet står alla handfallna. Det enda spår som finns efter henne är ett par trosor slängda i en soptunna och polisen lägger till slut ner utredningen i brist på bevis. Ett år senare är Kathys pojkvän, quaterbacken Christian Steel, i starten av en lysande fotbollskarriär när han plötsligt får ett samtal ifrån någon som utger sig för att vara den försvunna Kathy. Är hon trots allt i livet? Sportagenten Myron Bolitar gör allt för att hjälpa sin skyddsling och när Kathys far blir mördad inser han att det är något som inte står rätt till. Tillsammans med sin kompanjon, den egocentriske kampsportsfanatikern Win, dras han in i en härva av orent spel och snabba kast. Vad har egentligen hänt Kathy och går det att hitta hennes fars mördare? Till slut tvingas Myron spela ett mycket högt spel i jakten på sanningen. 


Betyg: 3 / 5

Läst i Jessicas bokcirkel på Facebook



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar