tisdag 2 augusti 2016

Jag lät dig gå


Titel: Jag lät dig gå
Författare: Clare Mackintosh
Översättare: Mia Gahne
Bokförlag: Lind & Co
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 424
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack för boken Lind & Co!

Jag lät dig gå, är en spänningsroman som är skriven av Clare Mackintoch. Författaren är före detta polis, men arbetar numera som frilansjournalist och författare. Detta är hennes debutroman.

Boken börjar med en tragisk bilolycka då en femårig pojke omkommer. Det är en smitningsolycka och det är kommissarie Ray Stevens och hans kollegor som får fallet. Men boken hamnar också om Jenna, som flyr från Bristol för att börja ett nytt liv, eftersom allt i hennes liv är raserat.

Tycker att författarinnan skrivit en otroligt spännande bok som i långsamt tempo tar oss läsare genom utredningen och även genom Jennas nya liv i en lite by vid kusten i Wales. Miljöbeskrivningarna  från kustbyn är otroligt välskrivna. När det gäller karaktärerna så tycker jag att man får lära känna dem väl, speciellt Jenna. Boken griper tag så man har svårt att släppa den, och ännu svårare blir det när en helt oväntad tvist sker efter ca. halva boken. Helt plötsligt verkar inget vara som man trott. Detta var riktigt bra gjort. Jag älskar verkligen när en bok kan överraska. Boken var alltså i mitt tycke en riktigt stark debut. Ser med spänning fram emot att se om författaren kommer att skriva någon mer bok framöver.

Baksidestext: Det börjar med en oerhört tragisk olycka. En liten pojke släpper taget om sin mammas hand och springer. Allt händer så fort.

På en sekund har Jennas Greys liv ställt på ända. Hon kan inte stanna i hemstaden Bristol, hennes tillvaro är ödelagd - det enda hon vill är att börja om någon annanstans. Hon flyr till en liten by i Wales och försöker desperat glömma. Men den fasansfulla novemberkvällen jagar henne i drömmarna. Är det alls möjligt att lämna ett liv och börja ett annat? Och om hennes förflutna kommer ikapp blir konsekvenserna förödande...


Betyg: 4 / 5

Läst i #sommarläsning16 och #summerread16

2 kommentarer:

  1. Den här står och väntar i hyllan. Jag får nog ta och läsa den snart.

    SvaraRadera
  2. Jag upptäckte till min stora glädje att hennes andra bok har släppts på engelska nu. Det är bara till att hålla tummarna att den snart kommer på svenska :)

    SvaraRadera