tisdag 28 februari 2017

Tematrio - Bara brittiskt


I veckans tema så är det brittiskt på tapeten hos Lyrans Noblesser. Hon vill att vi skall:

Berätta om tre riktigt bra brittiska romaner / författare!

1. Om vi börjat åt det humoristiska hållet så tycker jag att Sophie Kinsella, eller Madeleine Sophie Wickham som hon egentligen heter, skriver otroligt roliga böcker. Har läst alla utom den senaste boken i hennes Shopaholic-serie och även några andra fristående böcker som hon gett ut. Den senaste boken En shopaholic i Las Vegas finns på läsplattan och skall snart läsas.

2. Om vi sedan drar oss åt det lite mer spännande så är Agatha Christie en av mina absolut äldsta favoriter. Läste många av hennes böcker när jag var yngre. Två av hennes kända detektiver är Hercule Poirot och Miss Marple. Det senaste jag läste av henne var faktiskt en novell från Novellix som heter Döden i floden.

3. En ganska ny brittisk deckarfavorit är författaren James Oswald. Har läst hans tre böcker om kommissarie McLean där Flickoffret är den första. Jättespännande berättelser med lite övernaturliga inslag.


13 kommentarer:

  1. Den enda jag är lite osäker på om jag läst är Kinsella.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är otroligt att Agatha Christie kunde hitta på så många pusseldeckare. Inspirationen till många av dem tycks hon ha fått från barnramsor.

    SvaraRadera
  3. Gillar både Christie och Oswald. Kinsella har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av böckerna

    SvaraRadera
  5. Sophie Kinsella har jag inte läst än.

    SvaraRadera
  6. Agatha Christie fick komma med i min trio också :)

    SvaraRadera
  7. Jag som var lite förvånad över att du inte hade läst någon av MINA tematrioförfattare, får nu erkänna att jag själv inte har läst två av dina :-) Agatha Christie har jag förstås slukat, men de andra två känner jag inte till. Så kul med tematrion att man får så många tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det kul. Man får massor av nya boktips.

      Radera
  8. Övernaturliga inslag lockar, så James Oswald får jag nog ta en närmare titt på. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
  9. James Oswald har jag läst och gillat, men inte alla hans böcker.

    SvaraRadera
  10. Det var nära att James Oswald fick komma med hos mig också, men det finns ju så många brittiska favoriter.

    SvaraRadera
  11. Sophie Kinsella tror jag att jag läst någon bok av men är inte riktigt säker faktiskt. James Oswald är en riktigt bra författare och jag gillar verkligen hans böcker. Agatha Christie fick komma med på min lista med =)

    SvaraRadera