torsdag 29 mars 2018

Hett i hyllan #137


Idag är det skärtorsdag och som vanligt är det dags för Hett i hyllan hos Bokföring enligt Monika. Där skall vi som alltid dela med oss av de där böckerna som stått alldeles för länge och samlat damm i våra bokhyllor. 

Veckans bok hos mig är Belägring av Hassan Loo Sattarvandi. Denna pocket gavs ut 2012 och jag kommer inte ihåg exakt när jag köpte den, men det kan nog vara något år senare. Tyckte att den verkade intressant när jag köpte den, men den har bara blivit stående. Nu när jag kikar på den igen är jag inte helt säker på om jag är sugen på att läsa den längre. Vi får väl se.

Så här står det om handlingen:

"15-åriga Caspian är belägrad av en tillvaro där varken sårbarhet eller ambitioner accepteras. En helt vanlig skoldag kommer att sluta i katastrof, en avgörande konfrontation med livets våldsamhet. Romanen utspelar sig under loppet av en dag när allt står på spel. Vi är tillbaka i det Hagalund som skildrades i Hassan Loo Sattarvandis omtalade debut Still, i utkanten av samma gäng, men femton år tidigare. Med ett rytmiskt språk och en röst som pendlar mellan brutal uppriktighet och självhävdande överdrifter gestaltas pojken som försöker att bli man i en miljö där endast machorollen är tillåten."



2 kommentarer:

  1. Låter inte som något jag skulle gilla.

    SvaraRadera
  2. Känner inte till denna, den låter inte heller som något för mig.

    SvaraRadera