torsdag 19 juli 2018

Den lilla bokhandeln runt hörnet


Titel: Den lilla bokhandeln runt hörnet
Författare: Jenny Colgan
Översättare: Birgitta Karlström
Bokförlag: Massolit
Format: Inbunden
Utgiven: 2017
Antal sidor: 343
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus

Jag har tidigare läst en bok av Jenny Colgan som jag gillade jättemycket så när jag såg att Den lilla bokhandeln runt hörnet blivit nominerad till Årets Bok 2018 så kände jag att jag ville läsa den. Detta är en av hennes fristående böcker.

Så här står det om handlingen:

"Nina Redmond älskar böcker. Att para ihop rätt bok med rätt läsare är hennes passion. Men när stadens bibliotek lägger ner står hon plötsligt utan jobb. Med bilen full av övergivna böcker vet hon inte vad hon ska ta sig för. Efter ett möte med en karriärcoach får hon en idé. Hon ska starta en egen bokhandel, på hjul! Hon hittar den perfekta lilla varubussen i en annons. Det är bara ett problem hon måste flytta till Skottland.

Fast besluten att leva ut sina drömmar, och med styrkan hos sina romanhjältinnor Katniss Everdeen och Elizabeth Bennet i ryggen, tar hon steget ut i det okända. Hon lyckas förvandla den gamla bussen till en rullande bokhandel och ger sig ut i grannskapet, men att locka till sig de svårflirtade skottarna blir inte lika lätt som hon först trott. Hon får möta en mängd människor som både förgyller och förpestar hennes tillvaro, exempelvis den barske bonden Lennox och den charmige tågkonduktören Marek."


---

Som Colgans tidtagare bok som jag läst så är detta en lättläst bladvändare. Det är en mysigt uppbyggd story om en bibliotekarie som startar en bokhandel på hjul och tack vare detta så hamnar hon i Skottland. Gillar så mycket hur författarinnan beskriver det skotska landskapet. Jag blir så sugen på att besöka landet efter att ha läst hennes beskrivningar. Men storyn är en aning förutsägbar och huvudkaraktären är en aning velig och har svårt att bestämma sig. Men ändå en riktigt läsvärd bok som jag rekommenderar om man gillar feelgood.


Betyg: 4 / 5



2 kommentarer:

  1. Måste läsa denna snart! Redan läst två Colgan i sommar och definitivt fått mersmak.

    SvaraRadera