måndag 30 juli 2018

Vikingablot


Titel: Vikingablot
Författare: Catharina Ingelman-Sundberg
Bokförlag: Forum
Format: Storpocket
Tryckt: 2015
Antal sidor: 272
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus

Vikingablot av Catharina Ingelman-Sundberg har stått och väntat ett tag i bokhyllan nu. Vet inte varför jag väntat så länge med att påbörja denna Vikingaserie, för jag har verkligen varit sugen på att läsa om vikingar och Birka ett bra tag nu. Men äntligen är boken läst.

Så här står det om handlingen:

"Äventyr och dramatik i vikingatidens Birka där hedningar och kristna kämpar om makten

Vikingablot är den första delen i Catharina Ingelman-Sundbergs trilogi om vikingatidens Birka.
Erik Bärnstenshandlare är på väg hem efter en handelsfärd i västerled. Ombord på Eriks skepp finns munken Ansgar som fått kejsarens order om att kristna svearna. Förräderi och sjörövare gör resan dramatisk och väl framme i Birka inser Erik att det inte är samma stad som han en gång lämnade.
Till Birka söker sig också den unga Estrid, som fördrivits från hemmet. I den blomstrande vikingastaden försöker hon skapa sig en framtid och hennes vägar korsar Eriks och Ansgars …"

---

Jag hade väldigt höga förväntningar på denna serien. Gillar ju verkligen att läsa böcker som handlar om vikingar. Så här i efterhand så tycker jag att handlingen var riktigt intressant och det var spännande att läsa om dåtidens Birka, och även att läsa om hur man levde på den tiden och hur man försöker få in den kristna tron i ett land där man på den tiden dyrkar de Nordiska gudarna. Däremot gillade jag inte riktigt alla karaktärerna i boken. En del hade lite svårt att bestämma sig för hur de skulle göra i vissa situationer och vissa kändes väldigt osympatiska. Detta gjorde att betyget på boken droppade lite. Men ändå en tillräckligt intressant bok för att jag skall fortsätta serien.

Betyg: 3,5 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar