onsdag 29 augusti 2018

Jorden runt på 80 dagar


Titel: Jorden runt på 80 dagar
Författare: Jules Verne
Översättare: Jakob Gunnarsson

Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Tryckt: 2017
Antal sidor: 231
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus


Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne är en bok som jag velat läsa jättelänge. Känner så klart jag till boken sedan tidigare och har kikat på någon film, men har först nu läst boken. Är väldigt glad för det.

Så här står det om handlingen:

"Phileas Fogg, brittisk gentleman och medlem av Reformklubben, slår vad om att han kan resa jorden runt på åttio dagar. Med sig tar han sin franske betjänt, Jean Passepartout. De många oförutsedda saker - och faror - de möter på vägen beror på fransmannens nyfikenhet och äventyrslust. Samtidigt misstänks Fogg för att ha rånat Bank of England på en jättesumma för resan, och de jagas hack i häl av den engelske detektiven Fix. Till sist är det fransmannen som kommer på hur de ska överlista alla."

---

Ångrar inte ett dugg att jag äntligen läste denna bok. Oj vad den är trevlig. Är så intressant att följa dessa män på sin otroligt äventyrliga resa jorden runt. Det händer både det ena och det andra under resans gång, vissa saker roliga och vissa saker rent av farliga. Betjänten Jean Passepartout är den karaktär som jag gillar mest. Det känns verkligen helt galet att de hela resan igenom jagas av detektiven Fix. Verkligen underhållande läsning som jag gillar riktigt mycket.


Betyg: 4 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar