onsdag 21 november 2018

Hemsökelsen på Hill House


Titel: Hemsökelsen på Hill House
Författare: Shirley Jackson
Översättare: Inger Edelfeldt
Bokförlag: Mima Förlag
Format: Inbunden
Utgiven: 2017
Antal sidor: 223
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus
Tack till Mima Förlag för boken!

Eftersom det är höst och mörkt så kände jag för att läsa något lite mörkt och spöklikt. Jag vill även utmana mig själv lite eftersom jag är lite lättskrämd. Då kände jag att Hemsökelsen på Hill House av Shirley Jackson verkade passande. Det här är en skräckklassiker som jag inte läst tidigare och har inte heller sett filmerna som gjorts. Har även hört att boken nu kommer som tv-serie på Netflix. Får väl se om jag vågar kika på den också.

Så här står det om handlingen:

"I åttio år har Hill House överblickat den lilla hålan Hillsdale. Därifrån ser det ståtligt och välbyggt ut. Men det finns något »osunt« med huset. Någonting rör sig i det, går längs med dess golv, någonting omänskligt, skändligt - ont.
Dr John Montague, en vetenskapsman som vill finna bevis för det övernaturligas existens, hyr det beryktade huset. Av tolv assistenter han velat få med sig anländer bara två: Eleanor Vance, en ung, tillbakadragen kvinna som flyr vardagen med sin handikappade mor, och Theodora, en excentrisk New York-konstnär. Med dem är också husets arvinge, Luke Sanderson, och på plats möter de husets förvaltare, paret Dudley, som vägrar vistas nära Hill House nattetid. Snart blir det klart för alla varför. Den som starkast påverkas är Eleanor. Som om huset ville henne något särskilt."


---

Jag har hört massor med positiva ord om den här boken. Boken börjar med förord av krönikören och bibliotekarien Jenny Lindh. När jag läste dessa blev jag faktiskt osäker på om jag alls skulle våga läsa boken, men tog mod till mig och började. 

Det jag först lade märke till var att språket var otroligt fint. Det gjorde att jag drogs in i handlingen ganska fort. Miljöerna och huset beskrevs så allt kändes väldigt mörkt och kusligt. Man fick lära känna karaktärerna, men inte så grundligt som jag hoppats. Tyckte att det tog ganska lång tid innan saker började hända på allvar och när det gjorde det så var det inte alls så kusligt som jag trott att det skulle vara. Sen till något som störde mig riktigt mycket, och det var att jag upptäckte stavfel på ett flertal ställen i boken. Sådant stör läsflytet. Ja sammanfattningsvis så var boken okej, men inte så bra som jag hade förväntat mig.


Betyg: 3,5 / 5


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar