tisdag 20 november 2018

Veckans topplista v. 47 - Höstens bästa.


Eftersom vi snart är framme vid årets första vintermånad så tycker Johannas Deckarhörna att vi skall presentera höstens bästa böcker. För mig har det inte blivit så mycket läst under hösten eftersom min far blev svårt sjuk och somnade in nu för några veckor sedan. Men några bra böcker har jag hunnit med trots detta.

1. Stormsystern av Lucinda Riley. Detta är andra boken i serien De sju systrarna. Båda böckerna har varit så intressanta men denna bok var snäppet bättre än den första. Kan varmt rekommenderas.

2. Det av Stephen King. En riktig tegelsten som lästes ut i oktober. En väldigt spännande och intressant berättelse som inte alls var så hemsk som jag trodde. Mycket utav boken var en barndomsskildring.

3. Sömnernas sömn av Elin Säfström. Detta är tredje delen i en serie som handlar om Tilda som bor i Stockholm. Tilda är väktare över tomtar, troll, älvor och andra varelser som finns i staden. Bokserien är för åldersgrupp 12-15 år. En otroligt underhållande, spännande och humoristisk serie.

4. Splittrad flock av Erin Hunter. Detta är första boken i serien Bravelands. Det är ytterligare en serie skriven av samma författarkollektiv som skrivit Warriors-serien. Boken är för åldersgrupp 9-12 år. Här handlar det om djur på savannen. Ännu en bok som är varm, rolig, spännande och vansinnigt underhållande.

5. Britas resa av Sven Wollter. En berättelse om två starka kvinnor som båda heter Brita. Den ena flyttar från Ådalen till Stockholm på 1950-talet och den andra levde under 1700-talet. Jätteintressant.

 

14 kommentarer:

  1. Sömnernas sömn har jag med också och Det har jag ju så klart läst, men det var väldigt längesedan.

    SvaraRadera
  2. Av böckerna på din lista är jag mest intresserad av Det. Om jag nu vågar läsa den förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör ett försök. Jag tyckte att den var jätteintressant.

      Radera
  3. Den enda jag läst på din lista är Det, men det var länge sen. Tack för övriga tipsen!

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillade Det så mycket! :)

    SvaraRadera
  5. Har läst 1 och 3 och tyckte mycket om båda. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  6. Det var en av mina favoriter, och är kanske än, men det var nog länge sen jag läste den.

    SvaraRadera
  7. Inte läst nån. King är alltid intressant.

    SvaraRadera
  8. Nästan bara böcker som jag vill läsa. Har sett filmen Det, men inte läst boken. Lucinda Riley vill jag också läsa.

    SvaraRadera
  9. Nu har jag sett både Stormsyster och Sömnernas Sömn på flera personers listor, det verkar vara böcker att satsa på!

    SvaraRadera
  10. har inte läst någon enda av dina böcker, men Elin Säfström är jag lite nyfiken på

    SvaraRadera
  11. DET har ju legat ett tag på min att läsa lista, får se när den blir läst bara!

    SvaraRadera
  12. Alldeles för länge sedan jag läste Det, men minns den (eller dom - var uppdelad i två böcker då) som ruskigt spännande. :)

    SvaraRadera