tisdag 17 september 2019

Tisdagstrion: Krig & fred


Då är det tisdag igen och hos Ugglan & Boken så är det dags för tisdagstrion. Denna veckan är temat krig & fred. Min trio består av tre böcker på ämnet som jag läst på senare år som jag tycker är otroligt läsvärda. Det är:

1. Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr. Det handlar om den unga blinda flickan Marie-Laure från Frankrike och den Tyska barnhemspojken Werner och om deras upplevelser under kriget.

2. Boktjuven av Markus Zusak. Det handlar om den unga flickan Liesel(boktjuven) och hennes uppväxt i ett sargat Nazityskland.

3. Ung i ghettot av David Safier. Boken handlar om 16-åriga Mira som smugglar mat för att hennes familj skall överleva i ghettot i Warzawa.


11 kommentarer:

  1. Har läst alla tre böckerna i din trio och tyckte de var bra!

    SvaraRadera
  2. Har läst och gillat de två första i din trio. Den tredje blir ett bra lästips :-)

    SvaraRadera
  3. Jag vill verkligen läsa alla i din trio! Har hört så mycket gott om dem. :)

    SvaraRadera
  4. Ljuset vi inte ser är en bra bok. En upplevelse att läsa.

    SvaraRadera
  5. Jag har faktiskt läst alla tre böckerna. De är riktigt bra alla tre!

    SvaraRadera
  6. Boktjuven är den enda i din trio som jag har läst. men jag är lite nyfiken på Ljuset vi inte ser

    SvaraRadera
  7. Det är bara Boktjuven jag läst, men den var å andra sidan mycket bra!

    SvaraRadera
  8. Ljuset vi inte ser ja, den tänkte jag inte på. Det är bara Ung i ghettot som jag inte har läst, men den är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst Ljuset vi inte ser än.

    SvaraRadera
  10. Har läst alla tre. Boktjuven är favoriten av de tre!

    SvaraRadera