tisdag 10 september 2019

Tisdagstrion: Norrland


Då är det dags för en trio igen hos Ugglan & Boken. Denna veckan är det Norrland som är temat och vi får tolka det som ni vill.
   För mig blir det tre deckare/thrillers som alla tre utspelar sig långt uppe i norr.

1. Kautokeino, en blodig kniv av Lars Pettersson. Boken utspelar sig i trakterna runt Luleå och Pajala och långt uppe i Nordnorge. Det är första boken i en serie om Anna Magnusson som är född och uppvuxen i Stockholm och arbetar som biträdande åklagare. Hennes familj har samiskt ursprung och när en släkting behöver hjälp så åker hon upp till norr. Detta blir upptakten till en spännande berättelse.

2. Silvervägen av Stina Jackson. En spännande berättelse som utspelar sig längs väg 95 mellan Skellefteå mot Arjeplog. Den vägen kör Lelle varje natt och det har han gjort ända sedan hans dotter försvann för tre år sedan. Verkligen läsvärd bok.

3. Solstorm av Åsa Larsson. Detta är första boken i en serie om juristen Rebecka Magnusson och det är en spännande berättelse som utspelar sig i trakterna runt Kiruna.



17 kommentarer:

  1. Åsa Larssons böcker har jag läst, Silvervägen finns oläst i min bokhylla. Tack för tips om Petterssons bok, den har jag varit intresserad av att läsa ett bra tag nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Petterssons böcker är verkligen läsvärda.

      Radera
  2. Jag har läst Solstorm för längesen och bestämde mig för att läsa fler böcker av Åsa Larsson, men det har inte blivit av. Måste försöka komma ihåg det!

    Silvervägen har jag hört mycket positivt om, så den ska jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller läst alla böcker av Åsa Larsson och även jag vill läsa fler.

      Radera
  3. Kautokeino borde jag läsa snart, den har stått i hyllan i evigheter.

    SvaraRadera
  4. Solstorm är den enda jag har läst av dessa. Tack för de övriga tipsen!

    SvaraRadera
  5. Åsa Larsson gillar jag, trevligt att alla deckare inte utspelar si i huvudstaden.

    SvaraRadera
  6. Pettersson har jag inte läst något av.

    SvaraRadera
  7. Åsa Larsson har jag också med. Silvervägen har jag läst och gillade. Och har just läst en annan bok om Kautokeino :)

    SvaraRadera
  8. Japp har läst alla, jag letade så efter vad nummer 1 heter men nu vet jag.

    SvaraRadera
  9. dessa har jag läst. bra alla tre.

    SvaraRadera
  10. Solstorm och Silvervägen har jag läst.

    SvaraRadera
  11. Jag gillar både Åsa Larsson och Silvervägen. Den första deckaren blir ett bra hösttips.

    SvaraRadera
  12. Både Silvervägen och Åsa Larssons böcker gillar jag!

    SvaraRadera
  13. En norrländsk deckartrio, med andra ord.

    SvaraRadera
  14. Solstorm minns jag som bra. Vill gärna läsa Silvervägen!

    SvaraRadera