torsdag 31 oktober 2019

Nevermoor: Morrigan Crows magiska förbannelse


Titel: Morrigan Crows magiska förbannelse
Serie: Nevermoor #1
Författare: Jessica Townsend
Översättare: Monica Sundberg
Bokförlag: Semic
Format: Kartonnage
Utgiven: 2018
Antal sidor: 346
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus

Morrigan Crows magiska förbannelse av Jessica Townsend uppmärksammade jag på ett flertal utländska Booktube-kanaler och jag tyckte att den verkade jättecharmig. För ett tag sedan fick jag en förfrågan från Bokförlaget Semic om jag var intresserad av att läsa boken. Så klart ville jag det. Det är första boken i serien Nevermoor.

Så här står det om handlingen:

"Morrigan Crow är född med en förbannelse. Alla vet att hon för otur med sig. Hon får skulden för allt dåligt som händer: från hagelstormar till hjärtattacker och misslyckad sylt. Men det värsta med förbannelsen är att hon kommer att dö på sin elfte födelsedag.
När Morrigan väntar på sitt dystra öde blir hon räddad i sista stund av den fantastiske Jupiter North. Han för henne till den mystiska staden Nevermoor.

Hon tror att allt har löst sig, men det är bara början. Jupiter har valt ut Morrigan som kandidat till Wundersamfundet, Nevermoors mest svåråtkomliga skola. Hon ska tävla mot hundratals andra barn i svåra, farliga prövningar. Alla har en extraordinär talang av något slag.
Men Morrigan? Vad är hennes talang? Har hon ens någon?
Om hon inte klarar prövningarna blir hon utkastad ur Nevermoor – och då kan hon inte undkomma sitt dödliga öde."


---

Oj, oj, oj. Det här var en otroligt fantasifull, rolig och spännande fantasyberättelse för åldersgrupp 9 - 12 år. Det är en helt fantastisk magisk värld och spännande äventyr som vi kastas in i och som man absolut inte vill släppa när man väl börjat läsa. Vår huvudkaraktär Morrigan hamnar i en värld som heter Nevermoor. Den världen är full av magi. Där finns tex talande katter, flygande paraplyer och drakar. Alla dessa ingredienser gillar jag jättemycket, ja jag gillade det så mycket att jag redan köpt på mig del två, för den vill jag läsa snart.


Betyg: 4,5 / 5


1 kommentar: