torsdag 31 oktober 2019

Skuggorna över Golden Gate


Titel: Skuggorna över Golden Gate
Författare: Pieter Tham
Bokförlag: Bladh by Bladh
Format: Inbunden
Utgiven: 2019-06
Antal sidor: 320
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus

Skuggorna över Golden Gate av Pieter Tham fick jag syn på i ett mail som jag fick och jag blev genast intresserad av storyn, så nu har jag läst boken.

Så här står det om handlingen:

"Ruben Berg, en stillsam banktjänsteman från Stockholm, beger sig till San Francisco. Han tror sig ha fått en kallelse från högre makter att snarast bege sig till Kalifornien.   
Under en promenad över Golden Gatebron möter han en vacker kvinna som lutar sig över broräcket och Ruben agerar psykolog för att hindra vad han tror är ett självmordsförsök. De två slår följe. Just som ljuv musik börjar vibrera hamnar de i våldsamt bråk med ett mc-gäng. Paret söker skydd hos en rymling från Alcatraz på dennes husbåt. Och bildar en osannolik trio som hamnar i ett knarkkrig om makten över försäljning av cannabis med mc-gänget.  
Banktjänstemannens resa blir till en tripp genom ett droginfekterat kaliforniskt landskap där kriminella gäng vägrar släppa greppet om marijuanaförsäljningen trots statens ansatser att legalisera bruket. Men färden handlar också om Rubens inre resa den eviga jakten på den heliga Graal, meningen med livet."

---

Berättelsen handlar ju om den svenske Ruben som tror sig bli kallad av högre makter att resa till San Francisco, vilket han gör och väl där hamnar han i en rejäl härva.
   Gillade helheten. Författarens skriver med ett språk som jag gillar jättemycket. Dessutom är det fart och fläkt hela boken igenom. Boken är verkligen otroligt galen och skruvad. Eftersom det här tilltalade mig mycket så vill jag ta reda på vad författaren gjort tidigare i bokväg.


Betyg: 4 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar