torsdag 5 mars 2020

Hett i hyllan v. 10, 2020


Nu är det torsdag och hos Bokföring enligt Monika är det åter Hett i hyllan. Här skall vi visa upp de där böckerna som stått och samlat damm i eviga tider.
   Min bok för veckan är När kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka. Det är en liten tunn pocketbok som kom ut år 2014.

Så här står det om handlingen:

" Februari 1942. Solen lyser över Berkeley i Kalifornien. En kvinna stannar till utanför det lokala postkontoret, läser kallelsen som är uppsatt i fönstret och återvänder hem för att städa och packa. I likhet med tusentals andra japanska amerikaner - män, kvinnor och barn - har hon förvandlats till fienden, praktiskt taget över natten. Tillsammans med sin familj kliver hon på tåget som tar dem till ett interneringsläger i Utah. Där väntar barackerna, ökendammet, taggtråden och de många rädslorna."


5 kommentarer:

  1. Den har jag också oläst :)

    SvaraRadera
  2. Den tittade jag på det året som den fanns med i reautbudet på bokrean men köpte aldrig och lika bra var väl det för annars hade den nog blivit en hyllvärmare hos mig också.

    SvaraRadera
  3. Den finns i min läslista. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  4. Den vill jag läsa! Jag läste Vi kom över havet här om året och tyckte att den var fantastisk!

    SvaraRadera