måndag 6 juli 2020

Hon ville inte släppa mina händer


Titel: Hon ville inte släppa mina händer 
Författare: Kamel Kasem, Asmaa Abu Daya mfl
Bokförlag: Raya Förlag
Format: E-bok
Utgiven: 2020-06
Antal sidor: 40
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus
Recex


Hon ville inte släppa mina händer är en poesisamling skriven av migranter och den är sammansatt av Henrik Johansson och Anna-Maria Olsson för Rosengårds Folkets Hus och Föreningen Arbetarskrivare.


Bokens första mening: "De sa att mitt liv skulle bli kaotiskt
                                          men egentligen är jag i kontroll."



Så här står det om boken: "Hon ville inte släppa mina händer

Dikter av personer med erfarenhet av migration

Trots att ingen vet sitt öde, trots att skribenterna inte vet om de kommer stanna kvar i Sverige eller bli utkastade har deltagarna på språkskolan i Rosengårds Folkets Hus tillsammans skrivit en bok om livet på flykt, om det nya landet, om hemlandet, om katter, om vänner, familj, kärlek och saknad.

Dikterna i Hon ville inte släppa mina händer är skrivna på ett språk som är under ständig förvandling, ofta författade på ett modersmål för att sedan kollektivt översatta till svenska, med digitala lexikon i ena handen och pennor i andra.

Boken är sammanställd av Henrik Johansson och Anna-Maria Olsson. Texterna samlades in på språkskolan och tillkom till stor del under ett tiotal poesiworkshops som leddes av Henrik Johansson under 2019."



Hur var boken:  En intressant liten poesisamling skriven av migranter. Spännande att läsa om deras tankar och om hur de jämför vårt land med sitt hemland. Förväntade mig dock att bli mer gripen än vad jag blev.


Betyg: 3 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar