tisdag 21 juli 2020

Min historia


Titel: Min historia
Författare: Michelle Obama
Översättare: Manne Svensson
Bokförlag: Forum
Format: Inbunden
Utgiven: 2018
Antal sidor: 453
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln
Egen hylla

Min historia av Michelle Obama har stått ett tag i min bokhylla, så jag är otroligt glad att jag äntligen läst den.


Bokens första mening: "När jag var liten var mina ambitioner ganska okomplicerade."


Så här står det om boken: "Michelle Obama är en av vår tids mest ikoniska och beundrade kvinnor. Som den första afroamerikanska presidentfrun skapade hon det mest öppna och inkluderande presidentskapet i USA:s historia. Hon är en passionerad och kraftfull förespråkare för kvinnor och flickors rättigheter världen över och har förändrat hur föräldrar och barn ser på hälsa och vikten av ett aktivt liv. Samtidigt har hon uppfostrat två döttrar och stått sida vid sida med sin man i hans uppdrag att leda USA genom några av landets mest påfrestande perioder.
I sina självutlämnande och fängslande memoarer bjuder Michelle Obama in läsare till sin värld och berättar om de erfarenheter som har format henne som person. Från barndomen i Chicagos South Side genom åren som företagsledaren som kämpade med livspusslet, till tiden på världens kändaste adress. På ett ärligt och insiktsfullt sätt beskriver hon sina med- och motgångar - i det privata och offentliga - och berättar om sitt liv såsom hon har levt det, med sina egna ord och på sina egna villkor. Det är en ovanligt personlig skildring av en kvinna som ständigt trotsat samhällets förväntningar, och vars historia inspirerar oss att göra detsamma."


Hur var boken: En otroligt intressant och välskriven bok om en oerhört intressant kvinna. Det var så spännande att följa henne från uppväxten i en ganska nedgången del av Chicago i ett vanligt arbetarhem, genom skolgång på två välkända universitet, vilket är ovanligt för unga från den samhällsklassen. Sedan via en juristbyrå, ett vice VD-jobb och till Vita Huset som presidentfru. Hon beskriver sitt liv, sin karriär, sin mammaroll, sin roll som hustru till en politiker och sin tid som USA´s First Lady på ett väldigt intressant sätt. Var verkligen ett nöje att läsa boken.


Betyg: 5 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar