tisdag 27 oktober 2020

Tisdagstrion: Parhästar/duos/kärlekspar(etc.) i litteraturen


Då är det tisdag och Ugglan & Boken har som vanligt ett nytt tema. Denna veckan är det te.x. parhästar, duos eller kärlekspar i litteraturen som vi skall tipsa om. För mig blir det par/duos från tre olika serier.


1. I Millennium-trilogin av Stieg Larsson så har vi journalisten Mikael Blomkvist och hackern Lisbeth Salander. Det är en kriminalserie och första boken i serien heter Män som hatar kvinnor.

2. Ett par som jag var tvungen att ha med är Karl Oskar och Kristina från Utvandrarsviten av Vilhelm Moberg. Bokserien handlar om hur de utvandrar till Amerika med sin familj på 1800-talet och första boken heter så klart Utvandrarna.

3. Mitt tredje par blir Ylva och Mikael. Detta unga par får vi följa i Varg-trilogin av Elvira Birgitta Holm. Det är en bokserie som börjar under pestens år 1350 och första boken heter Månskensvargen.


 

16 kommentarer:

  1. Millennium-trilogin gillade jag :)

    SvaraRadera
  2. De två första har jag läst. Bra böcker!

    SvaraRadera
  3. 1 och 2 har jag läst och har läst 1 av böckerna i Vargtrilogin.

    SvaraRadera
  4. fina klassiker, Holm har jag inte läst.

    SvaraRadera
  5. Javisst, vi har båda Kristina och Karl-Oskar. Blomkvist och Salander, en fin duo.

    SvaraRadera
  6. Känner till dina två första par/duos. Den tredje blev jag nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Fin trio! De två första har jag läst, men det sista blev ett bra boktips till mig. Tack för det!

    SvaraRadera
  8. Jag har bara läst Månskensvargen i Elvira Birgitta Holms trilogi men skulle gärna fortsätta med den.

    SvaraRadera
  9. Karl Oskar och Kristina är de enda jag läst om. Strävsamt par.

    SvaraRadera