söndag 18 april 2021

Det som väntar mig


Titel: Det som väntar mig
Författare: Parinoush Saniee
Översättare: Namdar Nasser
Bokförlag: Ordfront förlag
Format: Inbunden
Utgiven: 2020-03
Antal sidor: 510
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Det som väntar mig av Parinoush Saniee är en bok som bannlystes i Iran när den kom ut. Idag är den otroligt hyllad där. Jag fick hem den för ett bra tag sedan, men nu är den äntligen läst.


Bokens första mening: "Jag blev alltid förvånad över vad min vän Parvaneh gjorde."


Så här står det om handlingen: "I Det som väntar mig får vi följa Massoumeh under hennes uppväxt genom fem turbulenta årtionden i Iran, från åren före revolutionen 1979, via Islamiska republiken och kriget med Irak, fram till nutid. Det är en sällsynt inifrånskildring av ett slutet land, och en spegling av erfarenheterna hos en hel generation iranska kvinnor."


Hur var boken: Det här var en intressant, berörande och gripande roman. Vi får följa den unga flickan Massoumeh från 16-årsåldern. Detta är före revolutionen i Iran. En tonårsförälskelse ställer hela hennes liv på ände då familjen(speciellt de manliga) blir helt galna. Det bestäms då att hon skall giftas bort med en man som hon bara sett på kort. Efter det får vi följa henne och hennes tuffa liv under fem årtionden. Boken är så fint skriven. Handlingen är spännande och tragisk och det är väldigt svårt att släppa ifrån sig boken. Det är så skrämmande att inse att knappt något förändrats trots att vi lever i ett upplyst samhälle. Kvinnor behandlas fortfarande inte med respekt i vissa länder, vilket är djupt tragiskt. Är ni intresserad av landet och dess kultur så läs boken.


Betyg: 4 / 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar