onsdag 30 juni 2021

Brända brev


Titel: Brända brev
Författare: Dan T. Sehlberg
Bokförlag: Mondial
Format: Inbunden
Utgiven: 2021-04
Antal sidor: 334
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Har läst två tidigare böcker av Dan T. Sehlberg som jag gillat jättemycket, så när jag hörde att Brända brev skulle komma så blev jag så klart nyfiken.


Bokens första mening:
"Jag minns inte längre vad som utläste bråket."


Så här står det om handlingen: "När Niklas förlorar sin fru Eva i en flygolycka slås hans liv i spillror. Han får veta att avskedsbrev från de omkomna ibland återfinns vid flygkatastrofer och hemsöks av tanken på att Eva skrev ett brev till honom, sekunderna innan hon störtade mot sin död.

Besatt, sömnlös och desperat kastar sig Niklas in i en allt mer vågad jakt efter brevet, och finner en gåtfull och kriminell skuggvärld där de dödas sista hälsningar till de levande de brända breven är åtrådda samlarobjekt. I de brända brevens spår följer en rad mystiska dödsfall, och Niklas inser att han hamnat mitt en uråldrig maktkamp med förgreningar över hela världen. Och när han väl är där, är det för sent att vända om."

Hur var boken: Jag har sett att denna berättelsen inte fått jättebra kritik, men av någon konstig anledning så var det en bok för mig. Boken handlar om Niklas som mister sin fru Eva i en flygolycka. I sin oerhörda sorg åker han till Indien för att besöka platsen där olyckan händer i hopp om att hitta något brev som Eva skrivit till honom innan kraschen. Detta blir upptakten till en oerhört spännande, annorlunda och bitvis skum berättelse. Gillar hur författaren skriver. För mig känns berättelsen som en resa för att bearbeta sorgen. Finns lite övernaturliga element i berättelsen också som jag gillar. Jag tyckte att boken var väl värd att läsa.


Betyg: 4 / 5

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar