tisdag 1 juni 2021

Tisdagstrion: Kunglighet i handling eller titeln


Tisdag idag och dags för tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Denna veckan skall böckerna eller titeln handla om kungligheter. Här kommer mina:

1. En drottnings löfte av C.W Gortner. Historisk roman som utspelar sig under 1400-talets senare del. Den utspelar sig i Spanien och handlar om drottning Isabella av Kastilien.

2. Elisabet I: Historien om drottningen och hennes förtrogna av Anna Whitelock. Handlar om drottning Elisabet I av England.

3. Barnbruden av Anna Laestadius Larsson. Första boken i en historisk serie. Barnbruden tar sin början 1774 när Hedvig Elisabeth Charlotta, 15 år, är på väg till Sverige för att bli den yngsta kungliga bruden genom tiderna. Har läst två av böckerna och här är många dåtida kungligheter.


 


16 kommentarer:

  1. fin passande trio, en har jag i min bokhylla

    SvaraRadera
  2. den första titeln känner jag inte till men väl den andra. Barnbruden har jag läst

    SvaraRadera
  3. Jag verkar knappt ha läst en enda bok som har en kunglighet i titeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det trodde inte jag heller att jag hade gjort, men helt plötsligt kom jag på flera stycken.

      Radera
  4. Ja att jag inte kom på Barnbruden eller Pottungen fattar jag ej.

    SvaraRadera
  5. Anna Laestadius böcker har jag ännu inte testat så jag får tacka för påminnelsen.

    SvaraRadera
  6. Låter som tre intressanta böcker!

    SvaraRadera
  7. Barnbruden har jag läst! Tack för tipsen om de andra.

    SvaraRadera
  8. Barnbruden är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dem, men Barnbruden har jag nersparad på Storytel. Undrar om jag inte har den i hyllan också... *host*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där kan det vara, man har samma bok på två ställer eller rent av två i bokhyllan :)

      Radera
  10. Nu fick du mig att inse att jag blandat ihop titlarna -det är ju BARNBRUDEN jag har läst, den kom ju först!

    SvaraRadera
  11. 1 och 3 har jag läst. Tack för tips om Elisabeth I!

    SvaraRadera
  12. Boken om Elisabet skulle vara intressant att läsa. Tack för tips!

    SvaraRadera