söndag 26 september 2021

Shuggie Bain


Titel: Shuggie Bain
Författare: Douglas Stuart
Översättare: Eva Åsefeldt
Bokförlag: Albert Bonniers Förlag
Format: Inbunden
Utgiven: 2021-03
Antal sidor: 460
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Shuggie Bain av Douglas Stuart hörde jag först talas om på framför allt brittiska youtube-kanaler. När jag dessutom hörde att den nominerades till Årets Bok 2021 så kände jag att den vill jag läsa. Det tog ett tag men nu är den läst.


Bokens första mening: "Det var en trist dag."


Så här står det om handlingen: "Året är 1981 och industristaden Glasgow är nere för räkning. Under Thatchers järnhårda styre måste man kämpa för att överleva. Glamorösa Agnes Bain har alltid haft större drömmar än så, men när hennes man lämnar familjen faller allt samman och det kommer an på barnen att fånga henne. Shuggie Bain, minstingen, är den som håller ut längst. Men Shuggie drömmer sig också bort, från gruvområdet och från den hånfulla omgivning som aldrig låter honom glömma att han är annorlunda."


Hur var boken: Detta var en otroligt läsvärd bok, om än både gripande och mörk. Det handlar om jobbiga familjeförhållande med barn där en förälder försvinner och en har svårt missbruk. Man känner verkligen med Shuggie och hans syskon. Man känner även med alla fattiga människor som bor i bostadsområden som är nedslitna och skitiga. Språket gör att man tycker sig se allt förfall och alls smuts, känner alla lukter. Vissa delar känns kanske lite mer utdragna än vad det kunde varit, men jag ångrar ändå inte för en sekund att jag läste boken.


Betyg: 4 / 5

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar