tisdag 28 september 2021

Tisdagstrion: Black Lives Matter

 

Då är det dags för tisdagstrion hos Ugglan & Boken. I denna veckas tema skall vi tipsa om tre böcker på temat Black Lives Matter. Man får tolka temat som man vill.

1. Darktown av Thomas Mullen. Första delen i en kriminalserie som utspelar sig i Atlanta 1948, ett Atlanta som är uppdelad en en vit del och en svart. Man får följa två svarta poliser och man ser fort hur deras arbetsförhållanden ser ut.

2. Vända hem av Yaa Gyasi. En berättelse om slavhandelns konsekvenser under flera generationer.

3. Mississippi av Hillary Jordan. Boken utspelar sig på en bumullsfarm  i Mississippideltat och året är 1946. En bok som speglar mycket av rashatet i området.



 

18 kommentarer:

  1. Kan bara tacka för tips, känner inte till någon av dem.

    SvaraRadera
  2. tack för tips, verkar vara intressanta böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god. Ja alla är verkligen intressanta.

      Radera
  3. Mississippi är den enda jag har läst och den är med i min trio också. Darktown har jag oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall snart ta mig an bok två i serien om Atlanta och de två svarta poliserna. Första boken var superbra.

      Radera
  4. Vända hem och Mississippi har jag läst. Darktown har jag tänkt läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Darktown var läsvärd. Kommer fortsätta serien ganska snart.

      Radera
  5. Vända hem fick ett hedersomnämnande inne hos mig. De andra två har jag inte läst.

    SvaraRadera
  6. Tack för boktips 1 och 3. "Vända hem" var riktigt bra!

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst någon av de här tre böckerna, men vända hem har jag i alla fall i läslistan.

    SvaraRadera
  8. Darktown har jag nyss läst. Ska läsa uppföljaren snart. Vända hem har jag också läst. Tack för tips om Mississippi.

    SvaraRadera