tisdag 14 september 2021

Tisdagstrion: Kroppen


Då är det tisdag kväll och jag tänker delta i Tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Denna veckan är temat kroppen. Jag väljer böcker som har något kroppsligt i titeln.

1. Kring denna kropp av Stina Wollter. En väldigt personlig och självutlämnande bok om personer och händelser under Stinas liv.

2. Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand. Första boken i serien om den svenske mannen Göran Borg och den väldigt udda indiske mannen Yogendra(Yogi) Singh Thakur. Dessa mäns vägar korsas då Göran åker på semester till Indien. Väldigt rolig och trevlig bok.

3. Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj. En bok med kvinnors egna berättelser från kriget. Oerhört intressant och gripande.
 



10 kommentarer:

  1. Aleksijevitj var verkligen väl värd sitt nobelpris.

    SvaraRadera
  2. Kriget har inget kvinnligt ansikte vill jag läsa.

    SvaraRadera
  3. Så bra att du fick med Wollter! Och Aleksijevitj har vi gemensam, ja. Dehlis vackraste händer tänkte jag faktiskt på, men jag har inte läst den, så jag valde andra.

    SvaraRadera
  4. har läst dina tre. jag trodde inte att jag läst Wollter, men när jag ser omslaget vet jag att jag gjort det. tre väldigt olika böcker som har det gemensamt att de är bra

    SvaraRadera
  5. Delhis vackraste händer är den enda jag har läst. Gillade den.

    SvaraRadera
  6. Kring denna kropp skulle jag vilja läsa, och hennes senaste bok också!

    SvaraRadera
  7. Stina Wolters bok har jag funderat på att läsa. Bra att bli påmind om Kriget har inget kvinnligt ansikte. Någon gång måste jag väl läsa den.

    SvaraRadera
  8. Har läst Kriget har inget kvinnligt ansikte. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera