tisdag 3 maj 2022

Tisdagstrion: Maj(en bok på varje bokstav i månadens namn)


Då är det första tisdagen i maj och hos Ugglan & Boken har veckans tisdagstrio dykt upp. Denna veckan är utmaningen maj, alltså boktitel skall börja på varje bokstav i månadens namn. Här kommer mina:

1. Mona av Dan T. Sehlberg. Boken handlar om en ung fullt frisk kvinna som hamnar i koma i något som liknar ett vanligt virus, som visar sig vara ett datavirus. Jättespännande.

2. Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. En berättelse om ett ungt förälskat Nigerianskt par som kommer ifrån varande efter att kvinnan får visum och åker för att studera i USA. Mannen kan inte komma efter och hanmnar så småningom i England istället. Man får under berättelsens gång följa hur det går för dem båda. Otroligt intressant och välskriven.

3. Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne.Denna bok handlar om Phileas Fogg som antar ett vad som innebär att han skall klara av att resa jorden runt på 80 dagar. En välkänd och så trevlig klassiker.




12 kommentarer:

  1. passar bar, jag hade Jorden runt på 80 träd av Jonathan Drori

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja såg att du hade den boken. Lite liknande titel.

      Radera
  2. Americanah är verkligen läsvärd. Jorden runt på 80 dagar läste jag för mycket länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Americanah är verkligen läsvärd.

      Radera
  3. Americanah och Jorden runt på 80 dagar har jag läst.

    SvaraRadera
  4. Americanah vill jag verkligen läsa!

    SvaraRadera
  5. Mona har jag faktiskt i hyllan, men oläst.

    SvaraRadera
  6. Americanah har jag läst och älskat. Tror att jag läste Jorden runt på 80 dagar som barn, men minns inte säkert.

    SvaraRadera
  7. Inte läst någon av dom, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Jules Vernes bok fick vara med på mitt J också. :)

    SvaraRadera