onsdag 29 april 2015

Hotfullt paradis


Titel: Hotfullt paradis
Författare: Nora Roberts
Bokförlag: Albert Bonniers
Format: Inbunden
Tryckt: 1998
Antal sidor: 469
Finns att köpa på engelska hos: Adlibris | Bokus | CDON
Bibliotekslån!

Jag har alldeles nyss gått med i en nystartad bokcirkel på Facebook och första månadens val av bok blev Hotfullt paradis av Nora Roberts. Jag har inte läst något av Roberts sedan jag läste Framgångens pris och det var för evigheter sedan. Skall villigt erkänna att jag knappt kommer ihåg vad den handlade om. Det här är egentligen inte riktigt min genre så jag var faktiskt lite osäker på om jag skulle orka läsa den.

När jag började läsa boken så blev jag först lite förvånad över hur fort jag drogs in i handlingen. Språket var faktiskt riktigt okey. Man kan säga att boken är lite romantisk med inslag av "tantsnusk" och därtill en stor dos spänning. Och jag måste säga att det snopet nog fungerar riktigt bra. Boken är faktiskt så lättläst och spännande så det är svårt att sluta läsa när man väl börjat. Miljöbeskrivningarna är också riktigt bra. Man känner verkligen att man befinner sig på en paradisö, blommorna som doftar, havets vågor som slår mot stranden. Men samtidigt så tyckte jag inte att man fick lära känna karaktärerna på djupet och så är boken tyvärr aningen förutsägbar. Men den fungerade och jag tog mig faktiskt igenom den och tyckte att den var okey trots allt.

Baksidestext: 
Paradiset - det var hennes barndomshem, det var här hon tillbringade de svåra uppväxtåren efter moderns oförklarliga försvinnande. Jo Ellen Hathaway, som nu är framgångsrik fotograf och reser över hela världen, trodde att hon för alltid lämnat den platsen bakom sig.
   Så börjar någon skicka foton, närbilder på henne själv tagna med dold kamera. Hon grips först av panik, men sansar sig och intalar sig att fotografen är någon okänd beundrare. Så kommer brevet med det mest chockerande innehållet, ett foto av hennes sedan länge försvunna mor - naken, vacker och död. Jo Ellen bryter samman, men beslutar sig så för att återvända hem till ön utanför Georgias kust.
   Barndomshemmet är nu hotell och drivs av hennes bror med hjälp av fadern, systern och en avlägsen släkting, och Jo dras åter in i det komplicerade familjemönstret hon försökt glömma. Hon återupptar kontakten med några gamla vänner och känner sig så småningom lugnare och säkrare. Men den som drev henne hit förföljer henne. Paradiset visar sig vara den allra farligaste platsen...


Betyg: 3+ / 5

1 kommentar:

  1. Jag tycker också Nora Roberts skriver medryckande och spännande, problemet är att många av hennes böcker är uppbyggda efter samma mönster och det gör dem lite förutsägbara i längden ;)

    SvaraRadera