onsdag 8 april 2015

Prismagalaxen 1 - Silvertrådarna

Titel: Silvertrådarna
Serie: Prismagalaxen
Författare: Ingrid Remvall
Bokförlag: Telegram
Format: E-bok
Utgiven: 2014
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Ingrid Remvall och Telegram förlag för boken!

Det är inte jätteofta jag läser barnböcker, men att läsa böckerna i serien Prismagalaxen kändes lockande. Detta är en serie Sci-fi/fantasy-böcker, och jag tror att böckerna riktar sig till åldersgrupp 9 - 12 år. Det är författarinnan Ingrid Remvall som skrivit dem och Silvertrådarna är första boken i serien och även författarinnans debut.

Denna serie kommer att handla om flickan Nova och äventyr hon är med om. Silvertrådarna utspelar sig år 2255. Nu är det är inte bara Jorden, utan flera planeter till som är bebodda. Den tekniska utvecklingen har nått långt. I denna bok så får Nova och flera andra ungdomar åka till planeten Indigo för att under en veckan delta i ett äventyrsläger.

Det är lite svårt att ställa om varje gång man läser en barnbok. Språket är ju något helt annat, väldigt mycket enklare och inte så avancerat och inte alltid lika korrekt som i en vuxenbok. Kan vara lite svårt att inte vara kritisk. Men jag vill bortse från det, och gör jag det så tycker jag att detta är en spännande och fantasifull berättelse. Boken är otroligt lätt- och snabbläst. 

Planeten där ungdomarna befinner sig är annorlunda än Jorden både när det gäller växt och djurliv. Det finns många udda arter. Ungdomarna får utföra spännande uppgifter under veckan. Det finns även en hel del spännande tekniska saker. Gillar Nova som karaktär och även de som blir hennes bästa vänner, men det finns vissa andra karaktärer som jag stör mig på. Man får ju inte så där på djupet lära känna alla karaktärerna och jag kan ju inte säga att allt känns trovärdigt heller. Men jag kan tänka mig att berättelsen ändå kan gå hem riktigt bra hos den målgrupp den är skriven för. Jag känner i alla fall att jag gärna vill fortsätta att läsa om Nova för att få följa hennes vidare äventyr.

Handling: För fyra år sedan försvann Novas pappa under mystiska omständigheter. Nova och hennes mamma Måne pratar aldrig om varför eller hur han försvann men Nova känner på sig att Måne vet mer än hon vill avslöja. Och så är det ju det där med silvertrådarna i den vänstra handen som räddar henne när hon är i fara.

Nova som är van vid det trygga livet på Jorden hade aldrig kunnat föreställa sig att lägret i Prismagalaxen skulle bli ett sådant äventyr. Tillsammans med sina nya vänner får hon lösa kluriga och farliga uppdrag bland främmande djur och växter. När Nova börjar känna sig förföljd och helt plötsligt stöter på ledtrådar om sin pappa förstår hon att någon är ute efter silvertrådarna och att hennes liv står på spel. Vem kan hon egentligen lita på?


Betyg: 3+ / 5

1 kommentar:

  1. Har den liggande på storytel och väntar på att bli läst. :-)

    SvaraRadera