måndag 27 juli 2015

Tematrio - Sån´t som är blött


Ja då är det ny vecka igen och som vanligt så är det tematrio hos Lyrans Noblesser. Med tanke på mängden regn vi fått i sommar så vill hon att vi skall berätta om tre böcker vars titel innehåller något som är blött!

1. Tarzans tårar av Katarina Mazetti. En bok som handlar om Mariana, en fattig tvåbarnsmamma och Janne som är en nyrik IT-konsult. Dessa lever väldigt olika liv men ändå träffar de varandra under egendomliga formar. En ganska rolig bok.

2. En tesked jord och hav av Dina Nayeri. En bok som handlar om en 11-årig Saba Hafezi som bor i en by i norra Iran tillsammans med sin tvillingsyster Matab i början på 80-talet. Deras största intresse var allt som hade mad Amerika att göra. När mamman och systern försvinner och Saba blir ensam med pappan så är hon helt övertygade om att de flyttat till USA. Man får följa hennes uppväxt under det islamistiska styret i landet.

3. Rött regn av Dennis Lehane. Denna deckare handlar om tre gamla vänner som träffas igen efter att ett kvinnomord i en park i Boston. Det är Dave som tampas med sina demoner, Jimmy som är före detta fängelsekund och Sean Devine som är polis.


17 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  2. intressant trio! Rött regn har jag både läst och sett som film

    SvaraRadera
  3. En tesked har jag läst. Tror även Rött regn, fast då på engelska. Om jag inte blandar ihop böcker...

    SvaraRadera
  4. Just, ja, En tesked jord och hav vill jag ju läsa. Tack för påminnelsen :)

    SvaraRadera
  5. En tesked jord och hav har jag hört mycket gott om vid det här laget, borde kanske skaffa hem den?

    SvaraRadera
  6. Känner inte till dessa böcker men blir nyfiken på En tesked jord och hav.

    SvaraRadera
  7. Den mittersta har jag läst.
    Mia

    SvaraRadera
  8. En tesked jord och hav, låter intressant. Tack för tips!

    SvaraRadera
  9. En tesked jord och hav lät väldans intressant. Har aldrig hört talas om den.

    SvaraRadera
  10. En tesked jord och hav ska jag nog läsa någon gång.

    SvaraRadera
  11. En tesked jord och hav är mycket bra. Vill läsa mer av Nayeri. Och Lehane är en favoritförfattare.

    SvaraRadera
  12. Har bara läst Tarzans tårar och den gillade jag :)

    SvaraRadera
  13. En tesked jord och hav gillade jag - den var både lättläst och intressant.

    SvaraRadera
  14. Rött regn var min första Lehane. Resten är historia, som man brukar säga :)

    SvaraRadera
  15. De låter intressanta allihop, tack för tips!

    SvaraRadera
  16. En tesked jord och hav lät intressant. Har inte läst de andra två heller. Tack för tips! :)

    SvaraRadera