måndag 16 april 2018

Ringaren i Notre-Dame


Titel: Ringaren i Notre-Dame
Författare: Victor Hugo
Översättare: Oscar Nachman
Bokförlag: Bra Böcker
Format: Inbunden
Tryckt: 1979
Antal sidor: 359
Finns att köpa i olika utgåvor hos: Adlibris | Bokus

Ringaren i Notre-Dame av Victor Hugo har säkert stått i min bokhylla sedan 1980-talet någon gång då jag var med i Bra Böckers bokklubb och även beställde hem deras klassikerserie. Men läst den har jag inte gjort förrän nu.

Så här står det om handlingen:

"Ett myllrande, mörkt, medeltida Paris är scenen för en av världslitteraturens största berättelser. Här får vi möta den döve och vanskapte Quasimodo, uppfostrad innanför katedralens väggar av den mäktige ärkedjäknen Claude Frollo. Quasimodo ansvarar för att det ska ringa i kyrkklockorna. Frollo oroar sig för sin lillebror Jehan och försöker lära sig alkemins hemligheter. Allt förändras när de ser flickan Esmeralda dansa på torget utanför kyrkan. Förälskelsen drabbar dem båda ögonblickligen, med samma förintande kraft. Detta blir inledningen på ett drama som får ett crescendo som inte lämnar någon läsare oberörd."

---

Jag har ju sett någon film som bygger på denna bok någon gång, men har länge velat läsa boken. Tänk att det skall ta så många år att komma till skott.

Tyckte inte genast att det kändes bra när jag påbörjade boken. Början kändes ganska tråkig och rörig och det tog en bit in i boken innan berättelsen om huvudkaraktärerna tog fart. Men när den väl gjorde det så tyckte jag mycket om resten av berättelsen. Tyckte att språket var väldigt fint och författaren har lyckats beskriva karaktärerna så bra och beskrivningarna av Parismiljöerna och byggnaderna var så levande. Men visst finns det en del som man reagerar negativt på och det är så klart främst människosynen på den tiden. Men trots vissa negativa saker så tycker jag att i det stora hela så kändes det som en ganska trevlig läsupplevelse.


Betyg: 3,5 / 5


 

2 kommentarer: