onsdag 26 juni 2019

Gömställen


Titel: Gömställen
Författare: Katherine Webb
Översättare: Annika Sundberg
Bokförlag: Historiska Media
Format: Inbunden
Utgiven: 2019-01
Antal sidor: 450
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus
Tack till Historiska Media för boken!

Katherine Webb är en författarinna som jag läst flera böcker av vid det här laget, som jag verkligen lärt mig tycka om. När jag hörde om hennes nya bok Gömställen så ville jag så klart läsa den.

Så här står det om handlingen:
 
"Wiltshire, sommaren 1922.
När ett mord sker i det sömniga, idylliska samhället Slaughterford är ingen förberedd på att det kan drabba den lilla byn. Mordet chockerar alla som kände offret och när Puddy Cartwrights bror misstänks för brottet söker hon sig till godsägarens hustru, Irene. De bestämmer sig för att ta reda på vem som är den egentliga mördaren.
Ju mer Puddy och Irene nystar i dödsfallet, desto mer inser de vilka konflikter som döljer sig under ytan. Det oväntade fyndet av ett länge försvunnet föremål ger dem en ovärderlig ledtråd. Men vill de verkligen avslöja sanningen, som riskerar att förändra allt?"

---

Boken utspelar sig 1922. Det är i ett samhälle i England. Irene har flyttat från London och gift sig med en godsägare. Ett tag efteråt sker ett mord som förbryllar många. En som säger sig vara oskyldig blir dömd. Irene och en av de yngre kvinnorna i samhället börjat kika på omständigheterna kring mordet.
   Jag tyckte till att börja med att boken kändes aningen seg, men sakta men säkert så tog sig handlingen och till slut så var boken svår att släppa. 
   Älskar som vanligt Webbs språk. Hon är bra på att beskriva sina karaktärer och hon är bra på att beskriva miljöerna. Vad gäller karaktärerna så var där en hel del udda och underliga personligheter som man fick stifta bekantskap med. Det hela blev ganska spännande och intressant allt eftersom berättelsen fortskred. Berättelsen hoppar mellan några olika personers perspektiv vilket fungerade jättebra. Och slutet, ja vad skall man säga. Det var en twist som man absolut inte räknade med som avslutade boken, som gjorde mig så paff. Riktigt bra blev det till slut trots en lite seg början.


Betyg: 4 / 5

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar