söndag 17 november 2019

En smakbit på söndag - Konsten att vara kvinna


Nu är det söndag kväll och jag tänkte delta i En smakbit på söndag. Denna veckan är det bloggen Betraktninger som håller i det hela. Här skall vi dela med oss en liten smakbit ur boken vi för närvarande läser.

Min smakbit kommer från Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran, och den låter så här:

"Fast feminismen löser ju inte alla problem - förr eller senare måste man ut och shoppa. Nu menar jag inte Sex and the City-shopping - övertygelsen att det är en kul och insiktsfylld upplevelse, lite som att meditera, fast med ena benet fastkorvat i ett par jeansleggings på Topshop. Personligen tycker jag att föreställningen om att alla kvinnor "älskar" att shoppa är helt sjuk - nästan varenda kvinna jag känner är gråtfärdiga efter trekvart på butiksgatan i jakt på en tröja, och går energiskt loss på ginpavan vid de traumatiska tillfällen då hon måste ha tag i ett par jeans."



6 kommentarer:

  1. Haha, älskar britterna och deras ogenerade ginkultur! Har tummar i den där boken ett par gånger men inte kommit mig för att läsa den.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! inte läst något av Moran men lyssnat på henne, och skrattat en del. ;)

    SvaraRadera
  3. läste denna, kanske lite för gammal för denna, men rolig läsning

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten, läste den när den kom ut men tyckte bara den var "sådär"...

    SvaraRadera
  5. har inte läst något av författaren, men jag känner till henne. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Alla verkar tycka att den är så fantastiskt bra. Jag tröttnade väldigt snabbt och ställde tillbaka den i hyllan. Kanske bara var fel tillfälle.

    SvaraRadera