tisdag 26 november 2019

Syndätarens dotter


Titel: Syndätarens dotter
Serie: Kampen om Lormere
Författare: Melinda Salisbury
Översättare: Carina Jansson
Bokförlag: Semic
Format: Häftad
Utgiven: 2018-03
Antal sidor: 277
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus 

Syndätarens dotter av Melinda Salisbury är första delen i serien Kampen om Lormere. Det här var en bok som jag inte kände till innan och jag hade nog inte upptäckt den heller om jag inte hade fått den skickad till mig samtidigt som en annan bok från Bokförlaget Semic, och tur var väl det. Det här är visst författarinnans debutbok, och med tanke på dess kvalitet så hoppas jag hon fortsätter skriva.

Så här står det om handlingen:

"Twylla bor i slottet och är förlovad med prinsen, men hon är inte en vanlig del av hovet. Twylla är drottningens bödel.
Som drottningens utvalda kan enbart Twylla dricka ett gift som blandas med hennes blod. Hennes beröring dödar.
Vem vågar vara nära en sådan person? Twylla är isolerad och saknar sin familj. Hon avskyr att tvingas avrätta människor, men hur ska hon kunna slippa ifrån sin påtvingade roll?
Men när hon får en ny vakt förändras allt. Lief är olik alla hon tidigare träffat. Han ser igenom hennes fasad och vill komma nära.
Men att komma nära Twylla är farligt. Och hon är redan bortlovad. Drottningens ögon iakttar ständigt allt som Twylla gör. Och hon har hemliga planer som hotar både Twyllas och hela rikets framtid …"


---

Den här berättelsen drogs jag in i redan från första sidan. Det var en otroligt mörk, spännande och fantasirik berättelse om en ung kvinna som blivit bortlovad med en prins och som utnyttjas av drottningen. Det här kändes verkligen lite annorlunda gentemot en del annan fantasy som jag läst i åldersgrupp 12 - 15 år. Fastnade definitivt för karaktärerna. Fick en ganska bra insyn i hur det var på slottet, kanske lite mindre av hur landet runtomkring såg ut. Det var väl det enda jag egentligen saknade. Men riktigt bra och otroligt spännande var det. Ser definitivt fram emot att läsa bok två i serien. Hoppas den kommer på svenska snart.


Betyg: 4 / 5
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar