tisdag 15 december 2020

Tisdagstrion: Jul, jul, strålande jul


Då är det dags för den sista tisdagstrion detta året och temat handlar så klart om jul. Det är som vanligt Ugglan & Boken som håller i det hela. Har läst en hel del mysiga böcker på detta tema under åren och här är tre tips från mig:

1. Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton av Tage Danielsson & Per Åhlin. Detta är en fin utgåva med extramaterial om berättelsen om pojken som tar från de rika och ger till de fattiga på julafton. Många har säkert sett TV-versionen som visats i massor med år.

2. Jul i Cedar Cove/En jul att minnas av Debbie Macomber. Detta är en mysig bok med två juliga berättelser.

3. Tomten av Viktor Rydberg. En gammal klassiker som jag själv har läst och även läst för barn och barnbarn. Så trevligt att den är skriven på rim och att det är så vackra bilder.


 

 

14 kommentarer:

  1. Tomten läste vi alltid på julafton hemma hos min mamma o styvfar

    SvaraRadera
  2. jag har faktiskt en annan titel av Debbie Macomber i hyllan (oläst). Tomten är jättefin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett att Macomber skrivit ett gäng böcker.

      Radera
  3. Viktor Rydbergs dikt är underbar!

    SvaraRadera
  4. Gammal och modernare klassiker här, sånt man kan komma tillbaka till gång efter gång. Fint.

    SvaraRadera
  5. Tycker också mycket om Rydbergs Tomte, och Karl-Bertil Jonsson förstås!

    SvaraRadera
  6. Den första och sista har jag läst..Bra böcker, den i mitten ska jag spana in, tack för bra tips!

    SvaraRadera